Vrijplaats in Amsterdam
De OT301 is een vrijplaats in Amsterdam waarin wordt gewoond, gewerkt en veel publieke activiteiten worden georganiseerd (concerten, film, kunst, etc.). Ik was erbij op de dag (14-11-1999) dat het pand werd gekraakt en ben nu nog steeds bij het collectief betrokken.
Het opzetten en in stand houden van een collectief als de OT301 is intensief en kost veel energie. Samen met vele andere leden en vrijwilligers heb ik veel tijd geïnvesteerd en dat zullen we moeten blijven doen om de motor draaiende te houden. Het is een organisch, democratisch proces dat nooit af zal zijn.
Mijn persoonlijke betrokkenheid in de OT301 is verspreid over meerdere rollen. Ik zit bijvoorbeeld al jaren in het bestuur van de vereniging om de grote lijn van ons collectief in de gaten te houden en belangrijke zaken met bijvoorbeeld de gemeente, politie, bank, enz. te regelen. Daarnaast ben ik al jaren muziek programmeur/curator in de concertzaal en houd ik me bezig met het programmeren van een groot deel van de muziek. De cinema op de 2e verdieping van de OT301 wordt gerund door Amsterdam Alternative en ook daarin ben ik betrokken als coördinator en programmeur. Als ontwerper ontferm ik me al jaren over de website en andere visuele uitingen van ons pand.
Voor meer informatie over de geschiedenis van de OT301 kijk hier.
Voor een up-to-date programma overzicht zie: www.ot301.nl
OT301 - 20 Years of Art and Autonomy
In november 2019 vierden we het 20-jarig bestaan van de OT301. Een mooi moment voor een nieuwe website en een aangepast logo met bijpassende posters en flyers. Maar zeker ook een mooi moment voor de publicatie van een fotoboek en een speciale trui met daarop de namen van zo’n 1500 DJ’s en bands die tot dan toe in de concertzaal hadden gespeeld.
Het fotoboek 20 Years of Art & Autonomy is – voornamelijk – een visueel archief waarin een verzameling van zo’n 700 foto’s van verschillende fotografen is opgenomen. Het is een poging om de OT301 in al haar diversiteit en creativiteit te laten zien en de energieën die door het pand stromen vast te leggen. Het is natuurlijk onmogelijk om volledig te zijn en sommige dingen kun je gewoon niet in beeld vangen, maar ik denk dat we er redelijk goed in zijn geslaagd om een mooi stukje geschiedenis vast te leggen.
Het boek is nog steeds te koop via www.abnormaldataprocessing.com
Nieuwe OT301 website
De in 2019 gelanceerde nieuwe OT301 website geeft plek aan alles wat zich in de OT301 afspeelt. Van redelijke statische content zoals de geschiedenis van de OT301 en informatie over de leden, publieke ruimtes, ons artist in residency programma tot de bijna dagelijks veranderende en aangevulde informatie over workshops en programma’s in onze concert- en clubzaal, de bioscoop, galerie en veganistische keuken.
Mijn ontwerp is technisch gerealiseerd door mijn studiogenoot Joes Koppers (UseMedia) en het mooie achter de schermen van de website, is dat verschillende leden kunnen inloggen in het CMS (Content Management System) met verschillende bevoegdheden en dat de agenda direct gekoppeld is aan de website van Amsterdam Alternative. Alle event info die in het CMS wordt gezet, wordt direct naar beide websites gedistribueerd.
Webdocu collectief eigendom
In de webdocu over collectief eigendom waar ik tussen 2022 en 2024 aan heb gewerkt, is een hele pagina geheel geweid aan de OT301. Onder andere in tekst is daar te lezen hoe de OT301 is ontstaan en hoe we in de loop der jaren zijn getransformeerd van kraak naar huur naar collectief eigendom. Op deze pagina staan video-interviews met Irina Baldini (4bid gallery), Sjam Sjamsoedin (muziekproducer) en mijzelf. Daarnaast heb ik een video van bijna 20 minuten gemaakt waarin de interviews samenkomen met beeld van concerten, voorstellingen en andere beelden van de OT301.
De Overhaal (2011-2013)
Tussen 2011 en 2013 vond project de Overhaal plaats. Dit project, geïnitieerd door Nienke Jansen en mijzelf, was bedoeld om de OT301 en de leden van nieuwe energie en een nieuw, stevig fundament te voorzien.
Om onze zaakjes – na een wat slechtere tijd – weer op orde te krijgen en te voorkomen dat we nog een keer in een vergelijkbare penibele situatie terecht zouden komen, besloten we in 2010 een projectsubsidie bij het AFK aan te vragen. Die aanvraag werd gehonoreerd waardoor we van 2011 tot en met 2013 konden werken aan een nieuwe organisatiestructuur, een nieuwe visie en een aantal andere vooraf opgestelde doelen. Het project kreeg als titel ‘de Overhaal.’ ‘Overhaal’ is een ander woord voor ‘Overtoom’ en afgeleid van de installatie die vroeger (voor er schutsluizen bestonden) diende om schepen over land van het ene naar het andere water te slepen. Een symbolische naam want we hoopten onszelf door middel van dit project naar beter vaarwater te verplaatsen.
Het eerste jaar van de Overhaal stond in het teken van onderzoek. We organiseerden verschillende brainstorm- en werksessies met de leden van onze vereniging en een aantal externe genodigden. Er werd gesproken over het gebouw, de financiën, de organisatiestructuur, beeldende kunst, podiumkunst en onze dromen. Deels praktisch, maar deels ook fantaserend spraken we over hoe de toekomst er in het gunstigste geval uit zou kunnen zien. Om niet op alle vlakken het wiel opnieuw uit te hoeven vinden, werden er excursies naar vergelijkbare panden in binnen – en buitenland gepland. We bezochten onder andere het Poortgebouw, Roodkapje, Worm en PlantageDok in Nederland maar ook Progr, Reitschule en de Rote Fabrik in Zwitserland, ABC No Rio, CaveArts, Printed Matter, Flux Factory en Vaudevillepark in New York, en Gängeviertel in Hamburg.
In het tweede jaar begonnen we onze nieuwe organisatiestructuur vorm te geven en op te zetten. Een structuur met werkgroepen (om de betrokkenheid van de leden te vergroten) en een actief bestuur waar voor het eerst ook twee externe personen in plaats namen. Er werd tevens gestart met het schrijven van een nieuwe visie en een aantal pilotprojecten die voortkwamen uit de brainstormsessies van het eerste jaar, werden in gang gezet. Dat waren onder andere de aanleg van een groen dak, de start van ons artist in residency project, een online archief voor notulen en de organisatie van het Otopia festival.
In het derde jaar zijn we voornamelijk bezig geweest met het formuleren van onze nieuwe visie, het ordenen van alle input uit de onderzoeksfase en de bevindingen van de pilotprojecten. Al die informatie is uiteindelijk gebundeld in een publicatie Autonomie door tegenspraak (Autonomy by dissident). Dit boek is onderverdeeld in drie delen (verleden, heden, toekomst) en inhoudelijk gebaseerd op de drie belangrijke pijlers (autonomie, zelfbeheer en collectief eigendom) van het hele project. We presenteerden het boek aan het einde van het traject en daarmee kwam er einde aan een tijdperk van inhoudelijk onderzoek, experiment, vooruitkijken, herstel en heropleving.
Ik was intensief betrokken bij de coördinatie van de Overhaal en heb deze drie jaar als erg motiverend en leerzaam ervaren. Het democratische en visionaire karakter van de Overhaal heeft op positieve manier bijgedragen aan het opnieuw verbinden, activeren en motiveren van de leden.
Off Beat Cinema zine (2011)
In 2011 werd de zine Off Beat Cinema geïnitieerd door een groepje mensen dat werkzaam was in de cinema van de OT301. Het project was bedoeld als een tweemaandelijkse update omtrent underground, art-house films en documentaire screenings in ‘alternatieve’, non-profit bioscopen in Amsterdam.
In deze zine was er informatie over de programma’s van verschillende bioscopen (OT301, Uitkijk, Rialto, The Movies, Studio/k etc.) in Amsterdam te vinden. Ook werden er artikelen over nieuwe films en documentaires, interviews (met o.a. Martin Koolhoven) en een aantal columns gepubliceerd.
Het was een leuk project om aan te werken, met veel potentie om uit te groeien tot iets moois, maar helaas is het na een drietal edities alweer gestopt wegens gebrek aan tijd en geld.
Flyers, posters, programma boekjes
In de afgelopen 25 jaar heb ik honderden flyers, posters, banners en programmaboekjes gemaakt voor de OT301. Voornamelijk het drukwerk waarmee de programmaoverzichten van alle publieke ruimtes (concertzaal, cinema, galerie…) werden gecommuniceerd, maar de laatste jaren ook steeds meer promotie beelden voor de dagelijkse promo op onze sociale mediakanalen.
Hieronder een aantal voorbeelden.
Het collectief
De OT301 is ontstaan als collectief project en in 2006 van kraak naar collectief eigendom omgezet. Dat betekent dat iedereen in het collectief mede-eigenaar is en dus medeverantwoordelijk voor het onderhoud, de programmering en het voortbestaan van de OT301. Mede-eigenaar wil overigens niet zeggen dat iemand op individueel niveau diens plekje kan verkopen. Dat kan niet want het eigendom ligt te alle tijden bij het collectief en dus zal het collectief een nieuw persoon/groep zoeken indien er een plekje vrij komt.
Collectiviteit is een van de belangrijkste pijlers in onze organisatie en het is belangrijk om te beseffen dat de OT301 alleen bestaat en kan voortbestaan dankzij de inzet van alle mensen die betrokken zijn of waren.