Contact
contact@ivoschmetz.nl

 

Na een samenwerking van 20 jaar ben ik in 2023 opnieuw begonnen. Dit keer in mijn eentje en onder mijn eigen naam. Opnieuw beginnen betekent dat je opnieuw moet definiëren wie je bent en wat je doet. In mijn geval is dat niet zo eenvoudig omdat ik veel verschillende dingen leuk vindt en actief betrokken ben in verschillende functies en activiteiten. Ik ben grafisch ontwerper, maar ook video-editor, animator, initiatiefnemer, webdocu maker, interaction designer, activist, schrijver, muziekprogrammeur, bestuurslid, curator, uitgever en sinds een tijdje geef ik ook presentaties en workshops. Dat lijkt veel en misschien ongeloofwaardig, maar toch is dit wie ik ben en wat ik doe. Dat multidisciplinaire karakter is in de loop der tijd ontstaan omdat ik vaak het initiatief neem om projecten op te zetten en graag experimenteer met verschillende media en kunstvormen. Sommige mensen zien het multidisciplinaire als onduidelijk en verwarrend, maar ik zie het vooral als een kracht. Het is een hybride vorm van ontwerpen waarin ik verschillende genres, activiteiten, media, initiatieven, kunstvormen en activisme aan elkaar verbindt om op die manier te werken aan nieuwe perspectieven en ideeën.

Zoals we allemaal weten gaat het niet zo best met de wereld. Er zijn veel crisissituaties, conflicten en onenigheid. Onze samenleving(en) staan onder druk en het niet-menselijke leven op aarde heeft veel te lijden ten gevolge van het menselijke handelen. Ik benoem het ‘menselijk handelen,’ omdat het overduidelijk is dat we met onze wensen, op hol geslagen consumptiemaatschappij en drang naar oneindige groei en winstmaximalisatie de oorzaak zijn van vele problemen. We willen meer dan mogelijk is en dat heeft effect op ons leven, maar vooral ook op dat van niet-menselijk leven en toekomstige generaties.
In het definiëren van wie ik ben en wat ik wil doen, speelt dit besef een grote rol. Ik wil namelijk niet meer (mee)werken aan het aantrekkelijk maken van en waarde toevoegen aan producten en diensten die de oorzaak zijn of bijdragen aan de vele crisissituaties waarin we als mensheid en aarde verkeren. Ik wil mijn kinderen en kleinkinderen later niet vertellen dat ik te laf was om te veranderen of dat ik willens en wetens ben doorgegaan met datgene waarvan ik wist dat het niet meer kon, puur en alleen voor het geld.
Ik snap dat je je niet zomaar kunt onttrekken aan dit systeem en het zou hypocriet zijn om te beweren dat ik alles goed doe. Dat is niet zo en dat kan ook helemaal niet. Wat ik wel doe, is nadenken over welke rol mijn werk speelt in en voor de samenleving. Ik kan vanuit een duidelijke, inhoudelijk motivatie werken en proberen om anderen mee te krijgen in de bewustwording en transitie naar iets nieuws.
Voor die transitie hebben we een overheid nodig die zich inzet voor een rechtvaardige samenleving en gezonde aarde in plaats van een overheid die zich blind staart op de economie. We hebben bedrijven nodig die ondernemen binnen de grenzen van wat planetair gezien mogelijk is, en dat op een eerlijke manier voor iedereen doen. We hebben mensen nodig die zichzelf vanuit de commons en coöperatieve gedachte organiseren en de overheid en het bedrijfsleven aansporen om te handelen vanuit intenties die aansluiten bij onze plicht om de aarde in gezonde staat achter te laten. Dat kunnen we en dat moeten we!
Ik wil werken voor/met mensen, organisaties, overheden en bedrijven met een missie die aansluit op deze intentie om er alles aan te doen om het leven beter, gezonder en eerlijker te maken voor iedereen, inclusief het niet-menselijk leven op aarde. Het zal niet van de ene dag op de andere dag gebeuren, maar ik ben ervan overtuigd dat we samen een nieuw collectief toekomstbeeld kunnen scheppen. Een nieuw narratief waarin we succes, vrijheid en geluk niet meer afmeten aan hoeveel geld en macht we hebben voor de bevrediging van al onze behoeftes maar aan dingen die er echt toe doen.


Hoe ben ik gekomen waar ik nu ben?

OLVG

Na een fantastische tijd op de kunstacademie van Maastricht verhuisde ik in 1997 naar Amsterdam. Ik ging aan de slag bij een videobedrijf en belande vrij snel (bij toeval) in de kraakscene. In 1998 hielp ik met de kraak van twee vleugels van het OLVG ziekenhuis in Oost. Ik nam een van de vele kamers in gebruik als atelier en een ander richtte ik in als woonruimte. Terwijl we met een groeiende groep mensen het pand steeds bewoonbaarder maakten, begonnen we ook met het organiseren van exposities en feestjes.
Het was een vrij aardig georganiseerde happy chaos die ik nooit meer zal vergeten, maar helaas werden we na zo’n 1,5 jaar ontruimd en moesten we op zoek naar een nieuw pand.

OT301
Een aantal maanden na de ontruiming werd op 14 november 1999 de OT301 (de oude filmacademie van Amsterdam) gekraakt. Iets kleiner dan het ziekenhuis, maar nog steeds een fantastisch pand met veel mogelijkheden om de combinatie van wonen, werken en publiek functies die we in het OLVG waren begonnen voort te blijven zetten.
In 2006 lukte het ons om als collectief van kunstenaars/creatievelingen het pand van de gemeente te kopen en om te zetten naar collectief eigendom. Collectief eigendom wil in dit geval zeggen dat het eigendom te alle tijden bij de vereniging ligt en niet bij de individuen in het collectief. Niemand kan diens stukje verkopen.
De aankoop was een belangrijk moment voor het voortbestaan van de OT301 maar ook voor mij persoonlijk. Ik begon me steeds meer te interesseren in en bemoeien met de organisatiestructuur. Ik werd muziekprogrammeur in onze concert- en clubzaal en stapte in 2011 in het bestuur van de vereniging.
Als lid van de pr & communicatie commissie ontwierp ik vele flyers, posters, banners en de website van de OT301. Ook maakte ik (samen met anderen) de boeken Autonomie door tegenspraak (2013) en 20 years of Art & Autonomy (2019). 
Ik ben nu nog steeds actief bij de OT301 als muziekprogrammeur en bestuurslid. Sinds begin 2023 ben ik samen met een team vrijwilligers van Amsterdam Alternative ook verantwoordelijk voor de programmering van de bioscoop op de 2e verdieping van het pand.
Meer over de OT301

3-1
Toen in 1996 de software Rebirth RB-338 werd uitgebracht, kwam ik voor het eerst in aanraking met het maken van muziek. Op mijn studentenkamer in Maastricht zat ik regelmatig tot diep in de nacht achter mijn computer te experimenteren met beats en synths. Ik wist weinig tot niets van muziek maken en werkte puur vanuit intuïtie en gevoel. Luisteren, proberen, luisteren, proberen. Uren aan een stuk door als in een soort trance.
In het gekraakte OLVG ziekenhuis in Amsterdam-Oost begon het maken van muziek wat serieuzere vormen aan te nemen en richtte ik met Peter Rutten de elektropunk band 3-1 op. In het begin maakten we nogal abstracte, vage, onvoorspelbare noize, maar naarmate we meer leerden werden onze tracks gestructureerder en beter. Om het ongepolijste karakter van de muziek aan te dikken bombardeerden we het publiek tijdens liveoptredens met zelfgemaakte video’s en een absurdistische liveshow met danseressen en een kickbokser.
Uiteindelijk hebben we tot 2010 met 3-1 gespeeld. In die tijd hebben honderden keren live opgetreden bij festivals, in musea, clubs en kraakpanden in binnen- en buitenland.
Toen 3-1 stopte, heb ik met Peter en Paul aan een nieuw project genaamd TCS gewerkt, maar wegens een gebrek aan tijd hebben we dat niet lang volgehouden. In 2016 zijn Peter en ik weer wat muziek gaan maken onder de naam Van Pi en later met Lilian Hak onder de naam LHISPR.
Meer over 3-1 en andere muziekprojecten

310k
Na een aantal zelf-geïnitieerde projecten en wat VJ-optredens gingen Paul Rickus en ik in april 2003 officieel van start als ontwerpbureau 310k. Naast de tot dan toe gebruikelijke drukwerk opdrachten zoals posters, flyers, platenhoezen, huisstijlen (logo + briefpapier en visitekaartjes), magazines en boeken, hebben we vanaf het begin een zeer multidisciplinaire insteek gehad. Het liefst werkten we aan projecten waarin we drukwerk konden combineren met online- en videocontent.
In de twintig jaar die we samen onder de naam 310k hebben gewerkt, hebben we veel verschillende culturele en commerciële opdrachten gehad. Dit was een mooie tijd waarin we veel hebben geleerd, veel van onze ambities hebben waargemaakt en veel plezier hebben gehad. 310k was zoals we het zelf altijd noemden pure magik. In 2023 zijn we na exact twintig jaar samenwerken gestopt. Tijd voor wat nieuws, een nieuwe richting, nieuwe doelen en nieuwe ambities. We delen nog steeds een studio, maar zijn nu beiden werkzaam onder een eigen naam.
Meer over 310k

Basserk
Eind 2005 besloten Peter Rutten, Paul Rickus en ikzelf om de muziek van onze electropunk band 3-1 uit te brengen op een eigen platenlabel genaamd Basserk Records. Onze eerste EP, ‘Don’t Destroy,’ werd op vinyl geperst in een oplage van 500 stuks. Tot onze verbazing werden al die platen vrij snel verkocht. Dat stemde optimistisch dus niet snel daarna volgden meer releases. We begonnen met electropunk en electro, maar niet lang daarna besloten we ook muziek uit te brengen die onder andere genres valt. Dat ging van electro tot techno, ambient, bass, future beats, breaks, enzovoorts. We wilden ons niet tot één genre beperken. Zolang het maar rauw en energiek was.
Ondanks wat kleine succesjes en de aanwezige potentie om er iets ‘groots’ van te maken is en blijft Basserk een ‘klein’ label. We hebben helaas de tijd en middelen niet om het groter aan te pakken. Basserk bestaat nog steeds omdat we van muziek houden en het leuk vinden om jonge, getalenteerde makers op weg te helpen.
Meer over Basserk

Abnormal Data Processing
Abnormal Data Processing is een kleine, onafhankelijke uitgeverij die ik in 2011 heb opgezet om zelf (en in samenwerking) geïnitieerde projecten uit te kunnen geven. Als grafisch ontwerper heb ik altijd een liefde gehad voor boeken en ander speciaal drukwerk. De digitale wereld is natuurlijk fantastisch met al haar multimediale/interactieve opties en grote bereik, maar mist het fysieke element. Het mooie aan drukwerk zit hem in de details. De keuze van het papier, het formaat, de bindwijze, de druktechniek, de inkt, de omslag en natuurlijk het ontwerp. Het fysieke stukje en zelfs de geur van vers drukwerk maken het nog steeds zeer de moeite waard om ‘ouderwets’ te drukken.
Meer over ADP

Amsterdam Alternative
Amsterdam Alternative is in het voorjaar van 2015 ontstaan als collectief van niet-commerciële, (sub)culturele vrijplaatsen in Amsterdam. Ons eerste doel was het oprichten van een nieuw, solidair netwerk om de overgebleven vrijplaatsen van Amsterdam met elkaar te verbinden en, indien nodig, te helpen.
Na een aantal bijeenkomsten opperde ik als grafisch ontwerper het idee om gezamenlijk een gratis krant te maken waarin we zowel onze programmering als achtergrondartikelen konden delen om de stem van de ‘underground’ te versterken.
Naast de krant organiseren we (met een grote groep vrijwilligers) ook publieke discussies, docu/film screenings, het AADE, podcast opnames en de AA Academy. Dat doen we op verschillende locaties in de stad, maar sinds begin 2023 voornamelijk in de Ventilator cinema/bar in de OT301. Om nieuwe vrijplaatsen in Amsterdam te realiseren hebben we Vrij Beton geïnitieerd en daarna een zeer uitgebreide modulaire webdocu over collectief eigendom gemaakt.
Ik ben als een van de mede-oprichters nog steeds nauw betrokken bij AA. Niet alleen als ontwerper van de krant, website, events, Vrij Beton en de webdocu, maar ook als coördinator, verbinder en drijvende kracht.
Meer over Amsterdam Alternative

Schrijven
Ik weet niet meer precies sinds wanneer of waarom, maar de liefde voor verhalen en boeken is al bij me sinds mijn jonge jaren. Die fascinatie voor het gedrukte boek is tweeledig. Aan de ene kant is er de ontwerper in mij die houdt van het ambacht van boeken maken: het bezig zijn met de vorm, het papier, de inkt, de bindwijze en de fysieke ervaring die een boek met zich meebrengt. Aan de andere kant is er het inhoudelijke stuk: het verhaal. Woorden nemen je mee op avontuur, verschaffen inzichten, wekken de interesse en bepalen voor een groot deel hoe anderen over iets of iemand denken. Onze samenleving is voor een groot gedeelte gebouwd op verhalen.
De drang om te schrijven ontstond pas op de kunstacademie, maar de dingen die ik daar heb geschreven hebben het daglicht nooit gezien. In mijn boek Archivo De Pivo (2011) staan mijn eerste schrijfsels, maar die zijn volledig ondergeschikt aan het visuele karakter van het boek. Pas toen ik in 2015 met een aantal anderen Amsterdam Alternative oprichtte en we met de krant aan de slag gingen, besloot ik om echt voor publicatie te schrijven. Ik heb intussen heel wat artikelen geschreven en doe dat met veel plezier, maar besef tegelijkertijd dat ik nog veel moet leren.
Meer over mijn schrijfwerk

Vrij Beton
In januari 2019 lanceerden we tijdens een publieke discussie in het Vrijpaleis het plan om onder de vlag van Amsterdam Alternative te strijden voor nieuwe vrije ruimte. Permanente vrije ruimte in collectief eigendom. Het toen nog naamloze project werd enthousiast ontvangen en kreeg enkele maanden later de naam ‘Vrij Beton.’
Het project wordt nog steeds heel enthousiast ontvangen, maar tot op heden is het nog niet gelukt een eerste Vrij Beton vrijplaats in Amsterdam te realiseren. Dat is op zich niet verrassend, want het veroveren van vastgoed/ruimte is niet eenvoudig in een stad waar ruimte erg schaars is en de prijzen extreem hoog.
Meer over Vrij Beton

Webdocu
Na een on- en offlinecampagne om Vrij Beton bij een groot publiek te introduceren, organiseerde ik een aantal publieke discussies om geïnteresseerden en nieuwsgierigen bij dit ambitieuze project te betrekken. Al vrij snel merkte ik dat veel mensen helemaal niet wisten hoe collectief eigendom werkt en het vaak verwarde met het communisme. In plaats van stoïcijns door te gaan met Vrij Beton, besloot een stapje terug te doen en eerst een fundament in de vorm van een archief of kennisbank te creëren. Een plek waar ik mensen naar kon verwijzen als bleek dat ze weinig kennis hadden over het collectief eigendom. Omdat er zoveel mooie verhalen en voorbeelden zijn besloot ik er een uitbreidbare webdocu van te maken. Een project waarin video, audio, fotografie en tekst gecombineerd worden om kennis te bundelen en gratis beschikbaar te stellen voor een groot publiek. De webdocu staat sinds begin 2024 online op www.collectiefeigendom.nl.
Meer over de webdocu

Workshops en presentaties
De afwisseling tussen verschillende projecten en rollen is uitdagend. Het geeft me veel voldoening en energie. Deze hybride vorm is in de loop der tijd ontstaan doordat ik mijn praktijk als ontwerper altijd gecombineerd heb met zelf-geïnitieerde, autonome projecten en collectieve, niet-commerciële projecten zoals de OT301, Amsterdam Alternative, Vrij Beton en de webdocu over collectief eigendom. Door die diversiteit in activiteiten ben ik niet alleen een ervaren ontwerper/maker, maar heb ik ook veel ervaring met het organiseren in collectieve, horizontale structuren.
De laatste jaren deel ik mijn kennis en ervaring regelmatig door het geven van presentaties, lezingen en workshops. Afhankelijk van de plek, thema en setting vertel ik over onderwerpen als ontwerp/creativiteit, vrijplaatsen, zelforganisatie, zelfbeheer, initiatief nemen, collectiviteit, ondernemen, solidariteit, activisme en collectief eigendom. Voor elke presentatie of workshop pas ik de inhoud aan, al naar gelang de gewenste focus.
Meer over workshops en presentaties

Toekomst
Wat de toekomst precies gaat brengen weet ik niet, maar ik hoop nog lang door te kunnen gaan met ontwerpen, organiseren, initiëren, schrijven en alle andere dingen die ik met veel plezier doe. Ik hoop dat er nog veel betekenisvolle zelf-geïnitieerde projecten, samenwerkingen en opdrachten zullen volgen. Tegelijkertijd wil ik blijven experimenteren, leren en nadenken over de rol van mijn werk binnen het grote geheel. De rol van de ontwerper die mooi maakt wat achter de façade lelijk of slecht is, is in ieder geval niet de mijne. Ik wil alleen nog maar werken voor organisaties, merken, bedrijven en mensen die verder denken dan hun eigen portemonnee en bereid zijn zich in te zetten voor een hoopvolle, gezonde, rechtvaardige toekomst voor iedereen.

 

OT301
Voorkant OT301, Overtoom 301, Amsterdam // © Leon Hendrickx

Vrijplaats in Amsterdam
De OT301 is een vrijplaats in Amsterdam waarin wordt gewoond, gewerkt en veel publieke activiteiten worden georganiseerd (concerten, film, kunst, etc.). Ik was erbij op de dag (14-11-1999) dat het pand werd gekraakt en ben nu nog steeds bij het collectief betrokken.
Het opzetten en in stand houden van een collectief als de OT301 is intensief en kost veel energie. Samen met vele andere leden en vrijwilligers heb ik veel tijd geïnvesteerd en dat zullen we moeten blijven doen om de motor draaiende te houden. Het is een organisch, democratisch proces dat nooit af zal zijn. 
Mijn persoonlijke betrokkenheid in de OT301 is verspreid over meerdere rollen. Ik zit bijvoorbeeld al jaren in het bestuur van de vereniging om de grote lijn van ons collectief in de gaten te houden en belangrijke zaken met bijvoorbeeld de gemeente, politie, bank, enz. te regelen. Daarnaast ben ik al jaren muziek programmeur/curator in de concertzaal en houd ik me bezig met het programmeren van een groot deel van de muziek. De cinema op de 2e verdieping van de OT301 wordt gerund door Amsterdam Alternative en ook daarin ben ik betrokken als coördinator en programmeur. Als ontwerper ontferm ik me al jaren over de website en andere visuele uitingen van ons pand.

Voor meer informatie over de geschiedenis van de OT301 kijk hier.
Voor een up-to-date programma overzicht zie: www.ot301.nl

OT301 - 20 Years of Art and Autonomy

In november 2019 vierden we het 20-jarig bestaan van de OT301. Een mooi moment voor een nieuwe website en een aangepast logo met bijpassende posters en flyers. Maar zeker ook een mooi moment voor de publicatie van een fotoboek en een speciale trui met daarop de namen van zo’n 1500 DJ’s en bands die tot dan toe in de concertzaal hadden gespeeld.

Het fotoboek 20 Years of Art & Autonomy is – voornamelijk – een visueel archief waarin een verzameling van zo’n 700 foto’s van verschillende fotografen is opgenomen. Het is een poging om de OT301 in al haar diversiteit en creativiteit te laten zien en de energieën die door het pand stromen vast te leggen. Het is natuurlijk onmogelijk om volledig te zijn en sommige dingen kun je gewoon niet in beeld vangen, maar ik denk dat we er redelijk goed in zijn geslaagd om een mooi stukje geschiedenis vast te leggen.

Het boek is nog steeds te koop via www.abnormaldataprocessing.com

 
 
 
 
 
 

Nieuwe OT301 website

De in 2019 gelanceerde nieuwe OT301 website geeft plek aan alles wat zich in de OT301 afspeelt. Van redelijke statische content zoals de geschiedenis van de OT301 en informatie over de leden, publieke ruimtes, ons artist in residency programma tot de bijna dagelijks veranderende en aangevulde informatie over workshops en programma’s in onze concert- en clubzaal, de bioscoop, galerie en veganistische keuken.
Mijn ontwerp is technisch gerealiseerd door mijn studiogenoot Joes Koppers (UseMedia) en het mooie achter de schermen van de website, is dat verschillende leden kunnen inloggen in het CMS (Content Management System) met verschillende bevoegdheden en dat de agenda direct gekoppeld is aan de website van Amsterdam Alternative. Alle event info die in het CMS wordt gezet, wordt direct naar beide websites gedistribueerd.

 
 
 

Webdocu collectief eigendom

In de webdocu over collectief eigendom waar ik tussen 2022 en 2024 aan heb gewerkt, is een hele pagina geheel geweid aan de OT301. Onder andere in tekst is daar te lezen hoe de OT301 is ontstaan en hoe we in de loop der jaren zijn getransformeerd van kraak naar huur naar collectief eigendom. Op deze pagina staan video-interviews met Irina Baldini (4bid gallery), Sjam Sjamsoedin (muziekproducer) en mijzelf. Daarnaast heb ik een video van bijna 20 minuten gemaakt waarin de interviews samenkomen met beeld van concerten, voorstellingen en andere beelden van de OT301.

 
 

De Overhaal (2011-2013)

Tussen 2011 en 2013 vond project de Overhaal plaats. Dit project, geïnitieerd door Nienke Jansen en mijzelf, was bedoeld om de OT301 en de leden van nieuwe energie en een nieuw, stevig fundament te voorzien.

Om onze zaakjes – na een wat slechtere tijd – weer op orde te krijgen en te voorkomen dat we nog een keer in een vergelijkbare penibele situatie terecht zouden komen, besloten we in 2010 een projectsubsidie bij het AFK aan te vragen. Die aanvraag werd gehonoreerd waardoor we van 2011 tot en met 2013 konden werken aan een nieuwe organisatiestructuur, een nieuwe visie en een aantal andere vooraf opgestelde doelen. Het project kreeg als titel ‘de Overhaal.’ ‘Overhaal’ is een ander woord voor ‘Overtoom’ en afgeleid van de installatie die vroeger (voor er schutsluizen bestonden) diende om schepen over land van het ene naar het andere water te slepen. Een symbolische naam want we hoopten onszelf door middel van dit project naar beter vaarwater te verplaatsen.

Het eerste jaar van de Overhaal stond in het teken van onderzoek. We organiseerden verschillende brainstorm- en werksessies met de leden van onze vereniging en een aantal externe genodigden. Er werd gesproken over het gebouw, de financiën, de organisatiestructuur, beeldende kunst, podiumkunst en onze dromen. Deels praktisch, maar deels ook fantaserend spraken we over hoe de toekomst er in het gunstigste geval uit zou kunnen zien. Om niet op alle vlakken het wiel opnieuw uit te hoeven vinden, werden er excursies naar vergelijkbare panden in binnen – en buitenland gepland. We bezochten onder andere het Poortgebouw, Roodkapje, Worm en PlantageDok in Nederland maar ook Progr, Reitschule en de Rote Fabrik in Zwitserland, ABC No Rio, CaveArts, Printed Matter, Flux Factory en Vaudevillepark in New York, en Gängeviertel in Hamburg.

In het tweede jaar begonnen we onze nieuwe organisatiestructuur vorm te geven en op te zetten. Een structuur met werkgroepen (om de betrokkenheid van de leden te vergroten) en een actief bestuur waar voor het eerst ook twee externe personen in plaats namen. Er werd tevens gestart met het schrijven van een nieuwe visie en een aantal pilotprojecten die voortkwamen uit de brainstormsessies van het eerste jaar, werden in gang gezet. Dat waren onder andere de aanleg van een groen dak, de start van ons artist in residency project, een online archief voor notulen en de organisatie van het Otopia festival.

In het derde jaar zijn we voornamelijk bezig geweest met het formuleren van onze nieuwe visie, het ordenen van alle input uit de onderzoeksfase en de bevindingen van de pilotprojecten. Al die informatie is uiteindelijk gebundeld in een publicatie Autonomie door tegenspraak (Autonomy by dissident). Dit boek is onderverdeeld in drie delen (verleden, heden, toekomst) en inhoudelijk gebaseerd op de drie belangrijke pijlers (autonomie, zelfbeheer en collectief eigendom) van het hele project. We presenteerden het boek aan het einde van het traject en daarmee kwam er einde aan een tijdperk van inhoudelijk onderzoek, experiment, vooruitkijken, herstel en heropleving.

Ik was intensief betrokken bij de coördinatie van de Overhaal en heb deze drie jaar als erg motiverend en leerzaam ervaren. Het democratische en visionaire karakter van de Overhaal heeft op positieve manier bijgedragen aan het opnieuw verbinden, activeren en motiveren van de leden.

 
 
 
 
 
 
 

Off Beat Cinema zine (2011)

In 2011 werd de zine Off Beat Cinema geïnitieerd door een groepje mensen dat werkzaam was in de cinema van de OT301. Het project was bedoeld als een tweemaandelijkse update omtrent underground, art-house films en documentaire screenings in ‘alternatieve’, non-profit bioscopen in Amsterdam.

In deze zine was er informatie over de programma’s van verschillende bioscopen (OT301, Uitkijk, Rialto, The Movies, Studio/k etc.) in Amsterdam te vinden. Ook werden er artikelen over nieuwe films en documentaires, interviews (met o.a. Martin Koolhoven) en een aantal columns gepubliceerd.
Het was een leuk project om aan te werken, met veel potentie om uit te groeien tot iets moois, maar helaas is het na een drietal edities alweer gestopt wegens gebrek aan tijd en geld.

 
 
 
 

Flyers, posters, programma boekjes 

In de afgelopen 25 jaar heb ik honderden flyers, posters, banners en programmaboekjes gemaakt voor de OT301. Voornamelijk het drukwerk waarmee de programmaoverzichten van alle publieke ruimtes (concertzaal, cinema, galerie…) werden gecommuniceerd, maar de laatste jaren ook steeds meer promotie beelden voor de dagelijkse promo op onze sociale mediakanalen.

Hieronder een aantal voorbeelden.

 
 
 
 
 
 
 
 

Het collectief

De OT301 is ontstaan als collectief project en in 2006 van kraak naar collectief eigendom omgezet. Dat betekent dat iedereen in het collectief mede-eigenaar is en dus medeverantwoordelijk voor het onderhoud, de programmering en het voortbestaan van de OT301. Mede-eigenaar wil overigens niet zeggen dat iemand op individueel niveau diens plekje kan verkopen. Dat kan niet want het eigendom ligt te alle tijden bij het collectief en dus zal het collectief een nieuw persoon/groep zoeken indien er een plekje vrij komt.
Collectiviteit is een van de belangrijkste pijlers in onze organisatie en het is belangrijk om te beseffen dat de OT301 alleen bestaat en kan voortbestaan dankzij de inzet van alle mensen die betrokken zijn of waren.