Contact
contact@ivoschmetz.nl
Na een samenwerking van 20 jaar ben ik in 2023 opnieuw begonnen. Dit keer in mijn eentje en onder mijn eigen naam. Opnieuw beginnen betekent dat je opnieuw moet definiëren wie je bent en wat je doet. In mijn geval is dat niet zo eenvoudig omdat ik veel verschillende dingen leuk vindt en actief betrokken ben in verschillende functies en activiteiten. Ik ben grafisch ontwerper, maar ook video-editor, animator, initiatiefnemer, webdocu maker, interaction designer, activist, schrijver, muziekprogrammeur, bestuurslid, curator, uitgever en sinds een tijdje geef ik ook presentaties en workshops. Dat lijkt veel en misschien ongeloofwaardig, maar toch is dit wie ik ben en wat ik doe. Dat multidisciplinaire karakter is in de loop der tijd ontstaan omdat ik vaak het initiatief neem om projecten op te zetten en graag experimenteer met verschillende media en kunstvormen. Sommige mensen zien het multidisciplinaire als onduidelijk en verwarrend, maar ik zie het vooral als een kracht. Het is een hybride vorm van ontwerpen waarin ik verschillende genres, activiteiten, media, initiatieven, kunstvormen en activisme aan elkaar verbindt om op die manier te werken aan nieuwe perspectieven en ideeën.
Zoals we allemaal weten gaat het niet zo best met de wereld. Er zijn veel crisissituaties, conflicten en onenigheid. Onze samenleving(en) staan onder druk en het niet-menselijke leven op aarde heeft veel te lijden ten gevolge van het menselijke handelen. Ik benoem het ‘menselijk handelen,’ omdat het overduidelijk is dat we met onze wensen, op hol geslagen consumptiemaatschappij en drang naar oneindige groei en winstmaximalisatie de oorzaak zijn van vele problemen. We willen meer dan mogelijk is en dat heeft effect op ons leven, maar vooral ook op dat van niet-menselijk leven en toekomstige generaties.
In het definiëren van wie ik ben en wat ik wil doen, speelt dit besef een grote rol. Ik wil namelijk niet meer (mee)werken aan het aantrekkelijk maken van en waarde toevoegen aan producten en diensten die de oorzaak zijn of bijdragen aan de vele crisissituaties waarin we als mensheid en aarde verkeren. Ik wil mijn kinderen en kleinkinderen later niet vertellen dat ik te laf was om te veranderen of dat ik willens en wetens ben doorgegaan met datgene waarvan ik wist dat het niet meer kon, puur en alleen voor het geld.
Ik snap dat je je niet zomaar kunt onttrekken aan dit systeem en het zou hypocriet zijn om te beweren dat ik alles goed doe. Dat is niet zo en dat kan ook helemaal niet. Wat ik wel doe, is nadenken over welke rol mijn werk speelt in en voor de samenleving. Ik kan vanuit een duidelijke, inhoudelijk motivatie werken en proberen om anderen mee te krijgen in de bewustwording en transitie naar iets nieuws.
Voor die transitie hebben we een overheid nodig die zich inzet voor een rechtvaardige samenleving en gezonde aarde in plaats van een overheid die zich blind staart op de economie. We hebben bedrijven nodig die ondernemen binnen de grenzen van wat planetair gezien mogelijk is, en dat op een eerlijke manier voor iedereen doen. We hebben mensen nodig die zichzelf vanuit de commons en coöperatieve gedachte organiseren en de overheid en het bedrijfsleven aansporen om te handelen vanuit intenties die aansluiten bij onze plicht om de aarde in gezonde staat achter te laten. Dat kunnen we en dat moeten we!
Ik wil werken voor/met mensen, organisaties, overheden en bedrijven met een missie die aansluit op deze intentie om er alles aan te doen om het leven beter, gezonder en eerlijker te maken voor iedereen, inclusief het niet-menselijk leven op aarde. Het zal niet van de ene dag op de andere dag gebeuren, maar ik ben ervan overtuigd dat we samen een nieuw collectief toekomstbeeld kunnen scheppen. Een nieuw narratief waarin we succes, vrijheid en geluk niet meer afmeten aan hoeveel geld en macht we hebben voor de bevrediging van al onze behoeftes maar aan dingen die er echt toe doen.
Hoe ben ik gekomen waar ik nu ben?
OLVG
Na een fantastische tijd op de kunstacademie van Maastricht verhuisde ik in 1997 naar Amsterdam. Ik ging aan de slag bij een videobedrijf en belande vrij snel (bij toeval) in de kraakscene. In 1998 hielp ik met de kraak van twee vleugels van het OLVG ziekenhuis in Oost. Ik nam een van de vele kamers in gebruik als atelier en een ander richtte ik in als woonruimte. Terwijl we met een groeiende groep mensen het pand steeds bewoonbaarder maakten, begonnen we ook met het organiseren van exposities en feestjes.
Het was een vrij aardig georganiseerde happy chaos die ik nooit meer zal vergeten, maar helaas werden we na zo’n 1,5 jaar ontruimd en moesten we op zoek naar een nieuw pand.
OT301
Een aantal maanden na de ontruiming werd op 14 november 1999 de OT301 (de oude filmacademie van Amsterdam) gekraakt. Iets kleiner dan het ziekenhuis, maar nog steeds een fantastisch pand met veel mogelijkheden om de combinatie van wonen, werken en publiek functies die we in het OLVG waren begonnen voort te blijven zetten.
In 2006 lukte het ons om als collectief van kunstenaars/creatievelingen het pand van de gemeente te kopen en om te zetten naar collectief eigendom. Collectief eigendom wil in dit geval zeggen dat het eigendom te alle tijden bij de vereniging ligt en niet bij de individuen in het collectief. Niemand kan diens stukje verkopen.
De aankoop was een belangrijk moment voor het voortbestaan van de OT301 maar ook voor mij persoonlijk. Ik begon me steeds meer te interesseren in en bemoeien met de organisatiestructuur. Ik werd muziekprogrammeur in onze concert- en clubzaal en stapte in 2011 in het bestuur van de vereniging.
Als lid van de pr & communicatie commissie ontwierp ik vele flyers, posters, banners en de website van de OT301. Ook maakte ik (samen met anderen) de boeken Autonomie door tegenspraak (2013) en 20 years of Art & Autonomy (2019).
Ik ben nu nog steeds actief bij de OT301 als muziekprogrammeur en bestuurslid. Sinds begin 2023 ben ik samen met een team vrijwilligers van Amsterdam Alternative ook verantwoordelijk voor de programmering van de bioscoop op de 2e verdieping van het pand.
Meer over de OT301
3-1
Toen in 1996 de software Rebirth RB-338 werd uitgebracht, kwam ik voor het eerst in aanraking met het maken van muziek. Op mijn studentenkamer in Maastricht zat ik regelmatig tot diep in de nacht achter mijn computer te experimenteren met beats en synths. Ik wist weinig tot niets van muziek maken en werkte puur vanuit intuïtie en gevoel. Luisteren, proberen, luisteren, proberen. Uren aan een stuk door als in een soort trance.
In het gekraakte OLVG ziekenhuis in Amsterdam-Oost begon het maken van muziek wat serieuzere vormen aan te nemen en richtte ik met Peter Rutten de elektropunk band 3-1 op. In het begin maakten we nogal abstracte, vage, onvoorspelbare noize, maar naarmate we meer leerden werden onze tracks gestructureerder en beter. Om het ongepolijste karakter van de muziek aan te dikken bombardeerden we het publiek tijdens liveoptredens met zelfgemaakte video’s en een absurdistische liveshow met danseressen en een kickbokser.
Uiteindelijk hebben we tot 2010 met 3-1 gespeeld. In die tijd hebben honderden keren live opgetreden bij festivals, in musea, clubs en kraakpanden in binnen- en buitenland.
Toen 3-1 stopte, heb ik met Peter en Paul aan een nieuw project genaamd TCS gewerkt, maar wegens een gebrek aan tijd hebben we dat niet lang volgehouden. In 2016 zijn Peter en ik weer wat muziek gaan maken onder de naam Van Pi en later met Lilian Hak onder de naam LHISPR.
Meer over 3-1 en andere muziekprojecten
310k
Na een aantal zelf-geïnitieerde projecten en wat VJ-optredens gingen Paul Rickus en ik in april 2003 officieel van start als ontwerpbureau 310k. Naast de tot dan toe gebruikelijke drukwerk opdrachten zoals posters, flyers, platenhoezen, huisstijlen (logo + briefpapier en visitekaartjes), magazines en boeken, hebben we vanaf het begin een zeer multidisciplinaire insteek gehad. Het liefst werkten we aan projecten waarin we drukwerk konden combineren met online- en videocontent.
In de twintig jaar die we samen onder de naam 310k hebben gewerkt, hebben we veel verschillende culturele en commerciële opdrachten gehad. Dit was een mooie tijd waarin we veel hebben geleerd, veel van onze ambities hebben waargemaakt en veel plezier hebben gehad. 310k was zoals we het zelf altijd noemden pure magik. In 2023 zijn we na exact twintig jaar samenwerken gestopt. Tijd voor wat nieuws, een nieuwe richting, nieuwe doelen en nieuwe ambities. We delen nog steeds een studio, maar zijn nu beiden werkzaam onder een eigen naam.
Meer over 310k
Basserk
Eind 2005 besloten Peter Rutten, Paul Rickus en ikzelf om de muziek van onze electropunk band 3-1 uit te brengen op een eigen platenlabel genaamd Basserk Records. Onze eerste EP, ‘Don’t Destroy,’ werd op vinyl geperst in een oplage van 500 stuks. Tot onze verbazing werden al die platen vrij snel verkocht. Dat stemde optimistisch dus niet snel daarna volgden meer releases. We begonnen met electropunk en electro, maar niet lang daarna besloten we ook muziek uit te brengen die onder andere genres valt. Dat ging van electro tot techno, ambient, bass, future beats, breaks, enzovoorts. We wilden ons niet tot één genre beperken. Zolang het maar rauw en energiek was.
Ondanks wat kleine succesjes en de aanwezige potentie om er iets ‘groots’ van te maken is en blijft Basserk een ‘klein’ label. We hebben helaas de tijd en middelen niet om het groter aan te pakken. Basserk bestaat nog steeds omdat we van muziek houden en het leuk vinden om jonge, getalenteerde makers op weg te helpen.
Meer over Basserk
Abnormal Data Processing
Abnormal Data Processing is een kleine, onafhankelijke uitgeverij die ik in 2011 heb opgezet om zelf (en in samenwerking) geïnitieerde projecten uit te kunnen geven. Als grafisch ontwerper heb ik altijd een liefde gehad voor boeken en ander speciaal drukwerk. De digitale wereld is natuurlijk fantastisch met al haar multimediale/interactieve opties en grote bereik, maar mist het fysieke element. Het mooie aan drukwerk zit hem in de details. De keuze van het papier, het formaat, de bindwijze, de druktechniek, de inkt, de omslag en natuurlijk het ontwerp. Het fysieke stukje en zelfs de geur van vers drukwerk maken het nog steeds zeer de moeite waard om ‘ouderwets’ te drukken.
Meer over ADP
Amsterdam Alternative
Amsterdam Alternative is in het voorjaar van 2015 ontstaan als collectief van niet-commerciële, (sub)culturele vrijplaatsen in Amsterdam. Ons eerste doel was het oprichten van een nieuw, solidair netwerk om de overgebleven vrijplaatsen van Amsterdam met elkaar te verbinden en, indien nodig, te helpen.
Na een aantal bijeenkomsten opperde ik als grafisch ontwerper het idee om gezamenlijk een gratis krant te maken waarin we zowel onze programmering als achtergrondartikelen konden delen om de stem van de ‘underground’ te versterken.
Naast de krant organiseren we (met een grote groep vrijwilligers) ook publieke discussies, docu/film screenings, het AADE, podcast opnames en de AA Academy. Dat doen we op verschillende locaties in de stad, maar sinds begin 2023 voornamelijk in de Ventilator cinema/bar in de OT301. Om nieuwe vrijplaatsen in Amsterdam te realiseren hebben we Vrij Beton geïnitieerd en daarna een zeer uitgebreide modulaire webdocu over collectief eigendom gemaakt.
Ik ben als een van de mede-oprichters nog steeds nauw betrokken bij AA. Niet alleen als ontwerper van de krant, website, events, Vrij Beton en de webdocu, maar ook als coördinator, verbinder en drijvende kracht.
Meer over Amsterdam Alternative
Schrijven
Ik weet niet meer precies sinds wanneer of waarom, maar de liefde voor verhalen en boeken is al bij me sinds mijn jonge jaren. Die fascinatie voor het gedrukte boek is tweeledig. Aan de ene kant is er de ontwerper in mij die houdt van het ambacht van boeken maken: het bezig zijn met de vorm, het papier, de inkt, de bindwijze en de fysieke ervaring die een boek met zich meebrengt. Aan de andere kant is er het inhoudelijke stuk: het verhaal. Woorden nemen je mee op avontuur, verschaffen inzichten, wekken de interesse en bepalen voor een groot deel hoe anderen over iets of iemand denken. Onze samenleving is voor een groot gedeelte gebouwd op verhalen.
De drang om te schrijven ontstond pas op de kunstacademie, maar de dingen die ik daar heb geschreven hebben het daglicht nooit gezien. In mijn boek Archivo De Pivo (2011) staan mijn eerste schrijfsels, maar die zijn volledig ondergeschikt aan het visuele karakter van het boek. Pas toen ik in 2015 met een aantal anderen Amsterdam Alternative oprichtte en we met de krant aan de slag gingen, besloot ik om echt voor publicatie te schrijven. Ik heb intussen heel wat artikelen geschreven en doe dat met veel plezier, maar besef tegelijkertijd dat ik nog veel moet leren.
Meer over mijn schrijfwerk
Vrij Beton
In januari 2019 lanceerden we tijdens een publieke discussie in het Vrijpaleis het plan om onder de vlag van Amsterdam Alternative te strijden voor nieuwe vrije ruimte. Permanente vrije ruimte in collectief eigendom. Het toen nog naamloze project werd enthousiast ontvangen en kreeg enkele maanden later de naam ‘Vrij Beton.’
Het project wordt nog steeds heel enthousiast ontvangen, maar tot op heden is het nog niet gelukt een eerste Vrij Beton vrijplaats in Amsterdam te realiseren. Dat is op zich niet verrassend, want het veroveren van vastgoed/ruimte is niet eenvoudig in een stad waar ruimte erg schaars is en de prijzen extreem hoog.
Meer over Vrij Beton
Webdocu
Na een on- en offlinecampagne om Vrij Beton bij een groot publiek te introduceren, organiseerde ik een aantal publieke discussies om geïnteresseerden en nieuwsgierigen bij dit ambitieuze project te betrekken. Al vrij snel merkte ik dat veel mensen helemaal niet wisten hoe collectief eigendom werkt en het vaak verwarde met het communisme. In plaats van stoïcijns door te gaan met Vrij Beton, besloot een stapje terug te doen en eerst een fundament in de vorm van een archief of kennisbank te creëren. Een plek waar ik mensen naar kon verwijzen als bleek dat ze weinig kennis hadden over het collectief eigendom. Omdat er zoveel mooie verhalen en voorbeelden zijn besloot ik er een uitbreidbare webdocu van te maken. Een project waarin video, audio, fotografie en tekst gecombineerd worden om kennis te bundelen en gratis beschikbaar te stellen voor een groot publiek. De webdocu staat sinds begin 2024 online op www.collectiefeigendom.nl.
Meer over de webdocu
Workshops en presentaties
De afwisseling tussen verschillende projecten en rollen is uitdagend. Het geeft me veel voldoening en energie. Deze hybride vorm is in de loop der tijd ontstaan doordat ik mijn praktijk als ontwerper altijd gecombineerd heb met zelf-geïnitieerde, autonome projecten en collectieve, niet-commerciële projecten zoals de OT301, Amsterdam Alternative, Vrij Beton en de webdocu over collectief eigendom. Door die diversiteit in activiteiten ben ik niet alleen een ervaren ontwerper/maker, maar heb ik ook veel ervaring met het organiseren in collectieve, horizontale structuren.
De laatste jaren deel ik mijn kennis en ervaring regelmatig door het geven van presentaties, lezingen en workshops. Afhankelijk van de plek, thema en setting vertel ik over onderwerpen als ontwerp/creativiteit, vrijplaatsen, zelforganisatie, zelfbeheer, initiatief nemen, collectiviteit, ondernemen, solidariteit, activisme en collectief eigendom. Voor elke presentatie of workshop pas ik de inhoud aan, al naar gelang de gewenste focus.
Meer over workshops en presentaties
Toekomst
Wat de toekomst precies gaat brengen weet ik niet, maar ik hoop nog lang door te kunnen gaan met ontwerpen, organiseren, initiëren, schrijven en alle andere dingen die ik met veel plezier doe. Ik hoop dat er nog veel betekenisvolle zelf-geïnitieerde projecten, samenwerkingen en opdrachten zullen volgen. Tegelijkertijd wil ik blijven experimenteren, leren en nadenken over de rol van mijn werk binnen het grote geheel. De rol van de ontwerper die mooi maakt wat achter de façade lelijk of slecht is, is in ieder geval niet de mijne. Ik wil alleen nog maar werken voor organisaties, merken, bedrijven en mensen die verder denken dan hun eigen portemonnee en bereid zijn zich in te zetten voor een hoopvolle, gezonde, rechtvaardige toekomst voor iedereen.
Event - Van woensdag 16 tm zondag 20 oktober 2024 vond de 6e editie van het AADE (Amsterdam Alternative Dance Event) plaats. We begonnen op woensdag met Kino for your ears in de Ventilator cinema. Op donderdag Schorem punk night in de Cinetol. Op vrijdag Cosmic Force presents.. Op zaterdag de legendarische AADE x ADEV after en op zondag sloten we af met de Space Grapes label avond in de OT301.
Interview - In juli 2024 werd ik door Bob Knoester geïnterviewd voor de Bewogen Stad #14 (besluit-vorming) over de OT301 en de webdocu over collectief eigendom. Bewogen Stad is een digitaal tijdschrift (van de HvA) over maatschappelijke kwesties in de Amsterdamse regio.
Bekijk hier
Seminar - In juli 2024 zal ik een seminar verzorgen over collectief eigendom voor studenten die deel nemen aan de tweeweekse Curatorial summer school in de Appel.
De Summer School wordt gelanceerd ter gelegenheid van de 30e jubileum van het Curatorial Programme van de Appel en brengt curatoren, kunstenaars, activisten en docenten samen met een focus op land, eigendom en collectivisatie.
Presentatie - Uitgenodigd door Jubilee (platform for artistic research) om deel te nemen aan het Brussels Artist-Run Network event in juni 2024.
Het Brussels Artist-Run Network is in 2020 opgezet voor kunstenaars om kennis en ervaring uit te wisselen.
Ik zal aan de hand van een presentatie vertellen over mijn ervaringen in/met collectieve projecten zoals de OT301 en Amsterdam Alternative.
Recensie - In Huurpeil magazine van de Woonbond verscheen in issue nr2 2024 een mooie recensie over de webdocu in de rubriek lees- en kijkvoer.
Met dank aan Agnes Verweij.
De Woonbond komt op voor de belangen van huurders en woningzoekenden.
Woonbond website
Recensie - Archined - de enige echt kritische, onafhankelijke, community-based website van Nederland over architectuur en meer - publiceerde begin april 2024 een uitgebreide recensie over de collectief eigendom webdocu.
Met dank aan René Boer.
Lees de recensie op de Archined website
Presentatie - In april 2024 gaf ik een presentatie over collectief eigendom tijdens een Kennisalliantie Duurzaamheid bijeenkomst bij Buurtwerkplaats Noorderhof in Amsterdam Nieuw-West.
Interview op Design Digger over onze collectief eigendom webdocu.
“Collectief eigendom is veel meer is dan een juridisch constructie. Het gaat over zelfstandigheid, vertrouwen, verbinding, betaalbaarheid, samenwerken en gedeelde verantwoordelijkheid en zorg.”
Veel dank aan Jeroen Junte voor het interview.
Lees het hele interview op de Design Digger website
Workshop - On Saturday 20st of April 2024 I will give a workshop about collective ownership at the ‘Honor the earth festival’ in the Tolhuistuin in Amsterdam.
‘Honor the Earth’ is a festival for the people, by the people and you are invited to join in building an inclusive and just society with a stable climate. This is a space for immersive and regenerative community building through diverse workshops
More about the festival and program here
Presentation / Discussion - On Friday 15th of March 2024 I did a presention of the AA webdocu on collective ownership at De Appel.
Schedule:
14:00-18:30: Video screenings
18:30-19:00: Talk by Ivo Schmetz
19:00-20:30 : Panel discussion with Natasha Hulst (Grond van Bestaan), Andrea Verdecchia (Time to Acces), and Marije Baalman (Bajesdorp, VrijCoop).
More info here
Interview - Begin maart werd ik door n.a.v. de presentatie in De Appel door Joram Kraaijeveld van Metropolis M geïnterviewd over de webdocu en collectief eigendom. Het artikel getiteld ‘Collectief Amsterdam – over nieuwe vormen van gedeeld eigendom – in gesprek met Ivo Schmetz’ werd op 14-03-24 op de website van Metropolis M gepubliceerd.
Lees het artkel hier
Expert workshops - Op 29 januari en 6 februari 2024 organiseerde Urban Management (Hogeschool van Amsterdam) samen met de Radboud Universiteit Nijmegen twee Causal Loop Diagram sessies om de dynamieken, pijnpunten en sturingsmogelijkheden voor wooncoöperaties in kaart te brengen middels een causaal loop diagram.
Ik nam deel aan de sessies namens Amsterdam Alternative en vooral als maker van de webdocu over collectief eigendom. Andere deelnemers waren experts van And The People, de Rabobank, Platform wooncoöperaties Amsterdam, wooncoöperatie Eureka, Common city development, Rochdale en Raumplan.
Presentation / Discussion - Op vrijdag 19 januari 2024 presenteerde ik versie 2 van de webdocu over collectief eigendom tijdens de Envisioning Free Space conference in Amsterdam. Na de presentatie volgende er nog twee publieke discussie met o.a. mensen van het Domijn, Plantage Dok, De Fik, ZZW Rafelarnd, Vrijcoop en Bajesdorp.
Envisioning Free Space website
Tentoonstelling - In het najaar van 2023 vierde het Stadsarchief Amsterdam de nacht met de tentoonstelling ‘Wie danst is vrij: Clubcultuur in Amsterdam 1980 - nu’. Een tentoonstelling over de belangrijkste aspecten van clubcultuur in Amsterdam van de afgelopen vier decennia. Hierbij werd gebruik gemaakt van een verscheidenheid aan media, zoals foto's, persoonlijke verhalen, flyers, video, muziek, beeldende kunst, documenten en unieke objecten.
In de tentoonstelling was het door mij gemaakte boek ‘20 Years of Art & Autonomy’ over 20 jaar OT301 opgenomen.
Webdocu launch - Op zaterdag 30 september 2023 werd de lancering van versie 1 van de webdocu over collectief eigendom in de OT301 in Amsterdam officieel gevierd. Van 15:00-00:00 uur draaide een selectie videos in de Ventilator cinema en waren er een aantal live podcast sessies en een expositie in de Ventilator bar. We sloten af met een feestje van 22:00-03:00 uur beneden in de concertzaal. Met Alberta Balsam (live), DJ Overdose, Kimmah and Zgjim.
De podcast sessies zijn uiteaard terug te luisteren.
Sessie #1: Lenteland en de Regeneratie Coöperatie
Sessie #2: met mijzelf
Sessie #3: met De Warren en De Nieuwe Meent
Sessie #4: met David van Kapitaloceen
Interview - Stefan Christoff from Free City Radio interviewed me at the end of 2023 about the ways that collective squatting actions that challenge the supremacy of the neoliberal city and conceptions of real-estate can work to fundamentally shift a city like Amsterdam and fundamentally change the lives of those involved.
The weekly Free City Radio program features interviews on contemporary political currents in Montréal, Canada and around the world, highlighting creative voices involved in struggles for transformative social change.
Listen to the interview here
Interview - In December 2023 I was interviewed by María Elorza Saralegui from WOXX (Luxemburg newspaper) about squatting in Amsterdam.
You can read: “Die „Kraak“-Bewegung in Amsterdam: Der Traum vom Besetzen” on the Woxx website (in German).
Read the article here
Workshop - In 2023 gaf ik samen met Jan Geurtsen van Vrijcoop en schijfster Rinske Bijl een workshop over collectief eigendom op het 2.Dh5 festival in Ru Paré in Amsterdam.
2.Dh5 is een jaarlijks festival voor de uitwisseling van radicale ideeën, strategieën en praktijken door grassroots groepen, collectieve projecten en directe actiecampagnes in Nederland en daarbuiten.
Check de 2.Dh5 festival website hier
Interview - In 2023 I was interviewed by Elitsa Kaleva from The Amsterdammer about the multifaced character of the OT301.
Read the article here
Interview - In 2022 I was a guest at the Dam daily radio show (Broadcast Amsterdam radio) to talk with Sarah and Cathy about Amsterdam Alternative, the OT301 and Vrij Beton. During the show we also played some music from the Amsterdam Alternative music playlist on Spotify.
Listen to the radio show here
Interview - Seeking Survival on Slim Radio interviewed me in February 2021 about the history and organisation of the OT301. On how the (in 1999) squatted old Film Academy of Amsterdam was turned into a collectively owned building for housing, artist workspaces and public spaces (concertspace, vegan kitchen, gallery, cinema) by a collective of artists.
Watch the full interview here
Interview - Nicholas Burman from Tribune.co.uk interviewed me in July 2021 by about Vrij Beton.
“Amsterdam's Vrij Beton or 'Free Concrete' project aims to build on the city's history of squatting and easily available social housing with a collective ownership model for housing in the 21st century.”
Read the full interview here
Interview - After releasing the ‘Vrij Beton’ concept and campaign for Amsterdam Alternative in 2019 I was interviewed by Subbacultcha.
Vrij Beton has been set up to try and realize new collectively owned free spaces in Amsterdam.
Subbacultcha is an art and music platform devoted to emerging artists and a curious audience.
Read the interview here
Print release - Op 5 november 2018 werd de 2e Kopfschmerzen serie gereleased in de studio van 310k.
Kopfschmerzen is een samenwerking met Joris Tromp. De eerste serie waren gezeefdrukte dichtbundels voor aan de muur, dit keer zijn het een aantal draagbare gedichten. Ze zijn te koop via de website van Abnormal Data Processing.
Lezing - Ik gaf in 2018 een lezing bij Studium Generale AKV|St. Joost (kunstacademie) in Breda.
Aan de hand van een serie projecten en voorbeelden vertelde ik hoe ik de balans vindt tussen autonoom en toegepast werk, het collectief en het individu, geld verdienen en experimenteren. Een monoloog over drijfveren, discipline, risico en voldoening. Alles heeft te maken met de keuzes die je maakt en in hoeverre je bereid bent om de discipline op te brengen om je keuzes en ideeën te verdedigen en voltooien.
Voor volledig programma zie hier
Parool artikel - De Matjesdisco begon ooit als grapje in de OT301. Een verkleedfeest in jaren ’80 en ’90 stijl met bijbehorende muziek, decoratie, optredens, live acts en dresscode. Het feestje groeide uit tot een groot succes en vond naast de OT301 plaats in de Paradiso, Het Paard, Timboektoe, Luxor, Effenaar, Tivoli, Solar Festival, Ipanema, Mezz en andere podia/festivals in Nederland.
Steffi Posthumus van Het Parool schreef in november 2018 een artikel over het 10 jarige jubileum van onze uit de hand gegroeide grap.
Lees het artikel hier
Bekijk een paar videos van de Matjesdisco - Paradiso 2011 // Paradiso 2012
Reportage / interview - Toen ik namens Amsterdam Alternative in 2018 voor het eerst het AADE (Amsterdam Alternative Dance Event) organiseerde in de OT301 kwam 3voor12 langs voor een video reportage. Op de line up van die avond stonden o.a. DJ Marcelle/Another Nice Mess, Eboman, KRAZ (Live), LHISPR, Steven de Peven, Power vs Power en Rank Assistant (live).
Bekijk de reportage hier
Interview - In 2017 I was interviewed by MusicMap about ‘creative Amsterdam’ and my involvement in Basserk records, Amsterdam Alternative and the OT301.
MusicMap is a local music discovery service on a global scale.
Read the interview here.
Workshops / Lectures - In 2017 I was invited by Bin Kim from Urban Transformer to Seoul (KOR) for some lectures and workshops about collectivity, collective ownership and autonomous/free spaces when they were in the proces of transforming Nodeul island into a spaces for creatives.
Interview - Geïnterviewd in 2017 door Marieke de Bra over boeken, ontwerpen en andere projecten.
Thuyskamer (later veranderd naar Lykke) is/was een winkel in Amsterdam met een gevarieerde collectie lokaal en duurzaam design. In de winkel werden o.a. de boeken Archivo De Pivo, Autonomie door Tegenspraak 20 years of Art & Autonomy en een aantal van de Kopfschmerzen en Basserk zeefdrukken verkocht.
Lees het interview hier
Interview - Interviewed by Venus Orbits ForJustice about the OT301 collective’s evolution from being squatters to owners of a building that is home to alternative art, lifestyle and expression and the power of collective action.
Read the interview here
Expositie - Showroom Limburg - Cube Designmuseum
Van 16-02-2017 tm 07-05-2017 was het boek ‘Autonomie door tegenspraak’ onderdeel van de expositie ‘Showroom Limburg’ in het Cube Designmuseum in Kerkrade.
Het Cube Designmuseum heeft in 2021 helaas haar deuren weer moeten sluiten.