Contact
contact@ivoschmetz.nl

 

Na een samenwerking van 20 jaar ben ik in 2023 opnieuw begonnen. Dit keer in mijn eentje en onder mijn eigen naam. Opnieuw beginnen betekent dat je opnieuw moet definiëren wie je bent en wat je doet. In mijn geval is dat niet zo eenvoudig omdat ik veel verschillende dingen leuk vindt en actief betrokken ben in verschillende functies en activiteiten. Ik ben grafisch ontwerper, maar ook video-editor, animator, initiatiefnemer, webdocu maker, interaction designer, activist, schrijver, muziekprogrammeur, bestuurslid, curator, uitgever en sinds een tijdje geef ik ook presentaties en workshops. Dat lijkt veel en misschien ongeloofwaardig, maar toch is dit wie ik ben en wat ik doe. Dat multidisciplinaire karakter is in de loop der tijd ontstaan omdat ik vaak het initiatief neem om projecten op te zetten en graag experimenteer met verschillende media en kunstvormen. Sommige mensen zien het multidisciplinaire als onduidelijk en verwarrend, maar ik zie het vooral als een kracht. Het is een hybride vorm van ontwerpen waarin ik verschillende genres, activiteiten, media, initiatieven, kunstvormen en activisme aan elkaar verbindt om op die manier te werken aan nieuwe perspectieven en ideeën.

Zoals we allemaal weten gaat het niet zo best met de wereld. Er zijn veel crisissituaties, conflicten en onenigheid. Onze samenleving(en) staan onder druk en het niet-menselijke leven op aarde heeft veel te lijden ten gevolge van het menselijke handelen. Ik benoem het ‘menselijk handelen,’ omdat het overduidelijk is dat we met onze wensen, op hol geslagen consumptiemaatschappij en drang naar oneindige groei en winstmaximalisatie de oorzaak zijn van vele problemen. We willen meer dan mogelijk is en dat heeft effect op ons leven, maar vooral ook op dat van niet-menselijk leven en toekomstige generaties.
In het definiëren van wie ik ben en wat ik wil doen, speelt dit besef een grote rol. Ik wil namelijk niet meer (mee)werken aan het aantrekkelijk maken van en waarde toevoegen aan producten en diensten die de oorzaak zijn of bijdragen aan de vele crisissituaties waarin we als mensheid en aarde verkeren. Ik wil mijn kinderen en kleinkinderen later niet vertellen dat ik te laf was om te veranderen of dat ik willens en wetens ben doorgegaan met datgene waarvan ik wist dat het niet meer kon, puur en alleen voor het geld.
Ik snap dat je je niet zomaar kunt onttrekken aan dit systeem en het zou hypocriet zijn om te beweren dat ik alles goed doe. Dat is niet zo en dat kan ook helemaal niet. Wat ik wel doe, is nadenken over welke rol mijn werk speelt in en voor de samenleving. Ik kan vanuit een duidelijke, inhoudelijk motivatie werken en proberen om anderen mee te krijgen in de bewustwording en transitie naar iets nieuws.
Voor die transitie hebben we een overheid nodig die zich inzet voor een rechtvaardige samenleving en gezonde aarde in plaats van een overheid die zich blind staart op de economie. We hebben bedrijven nodig die ondernemen binnen de grenzen van wat planetair gezien mogelijk is, en dat op een eerlijke manier voor iedereen doen. We hebben mensen nodig die zichzelf vanuit de commons en coöperatieve gedachte organiseren en de overheid en het bedrijfsleven aansporen om te handelen vanuit intenties die aansluiten bij onze plicht om de aarde in gezonde staat achter te laten. Dat kunnen we en dat moeten we!
Ik wil werken voor/met mensen, organisaties, overheden en bedrijven met een missie die aansluit op deze intentie om er alles aan te doen om het leven beter, gezonder en eerlijker te maken voor iedereen, inclusief het niet-menselijk leven op aarde. Het zal niet van de ene dag op de andere dag gebeuren, maar ik ben ervan overtuigd dat we samen een nieuw collectief toekomstbeeld kunnen scheppen. Een nieuw narratief waarin we succes, vrijheid en geluk niet meer afmeten aan hoeveel geld en macht we hebben voor de bevrediging van al onze behoeftes maar aan dingen die er echt toe doen.


Hoe ben ik gekomen waar ik nu ben?

OLVG

Na een fantastische tijd op de kunstacademie van Maastricht verhuisde ik in 1997 naar Amsterdam. Ik ging aan de slag bij een videobedrijf en belande vrij snel (bij toeval) in de kraakscene. In 1998 hielp ik met de kraak van twee vleugels van het OLVG ziekenhuis in Oost. Ik nam een van de vele kamers in gebruik als atelier en een ander richtte ik in als woonruimte. Terwijl we met een groeiende groep mensen het pand steeds bewoonbaarder maakten, begonnen we ook met het organiseren van exposities en feestjes.
Het was een vrij aardig georganiseerde happy chaos die ik nooit meer zal vergeten, maar helaas werden we na zo’n 1,5 jaar ontruimd en moesten we op zoek naar een nieuw pand.

OT301
Een aantal maanden na de ontruiming werd op 14 november 1999 de OT301 (de oude filmacademie van Amsterdam) gekraakt. Iets kleiner dan het ziekenhuis, maar nog steeds een fantastisch pand met veel mogelijkheden om de combinatie van wonen, werken en publiek functies die we in het OLVG waren begonnen voort te blijven zetten.
In 2006 lukte het ons om als collectief van kunstenaars/creatievelingen het pand van de gemeente te kopen en om te zetten naar collectief eigendom. Collectief eigendom wil in dit geval zeggen dat het eigendom te alle tijden bij de vereniging ligt en niet bij de individuen in het collectief. Niemand kan diens stukje verkopen.
De aankoop was een belangrijk moment voor het voortbestaan van de OT301 maar ook voor mij persoonlijk. Ik begon me steeds meer te interesseren in en bemoeien met de organisatiestructuur. Ik werd muziekprogrammeur in onze concert- en clubzaal en stapte in 2011 in het bestuur van de vereniging.
Als lid van de pr & communicatie commissie ontwierp ik vele flyers, posters, banners en de website van de OT301. Ook maakte ik (samen met anderen) de boeken Autonomie door tegenspraak (2013) en 20 years of Art & Autonomy (2019). 
Ik ben nu nog steeds actief bij de OT301 als muziekprogrammeur en bestuurslid. Sinds begin 2023 ben ik samen met een team vrijwilligers van Amsterdam Alternative ook verantwoordelijk voor de programmering van de bioscoop op de 2e verdieping van het pand.
Meer over de OT301

3-1
Toen in 1996 de software Rebirth RB-338 werd uitgebracht, kwam ik voor het eerst in aanraking met het maken van muziek. Op mijn studentenkamer in Maastricht zat ik regelmatig tot diep in de nacht achter mijn computer te experimenteren met beats en synths. Ik wist weinig tot niets van muziek maken en werkte puur vanuit intuïtie en gevoel. Luisteren, proberen, luisteren, proberen. Uren aan een stuk door als in een soort trance.
In het gekraakte OLVG ziekenhuis in Amsterdam-Oost begon het maken van muziek wat serieuzere vormen aan te nemen en richtte ik met Peter Rutten de elektropunk band 3-1 op. In het begin maakten we nogal abstracte, vage, onvoorspelbare noize, maar naarmate we meer leerden werden onze tracks gestructureerder en beter. Om het ongepolijste karakter van de muziek aan te dikken bombardeerden we het publiek tijdens liveoptredens met zelfgemaakte video’s en een absurdistische liveshow met danseressen en een kickbokser.
Uiteindelijk hebben we tot 2010 met 3-1 gespeeld. In die tijd hebben honderden keren live opgetreden bij festivals, in musea, clubs en kraakpanden in binnen- en buitenland.
Toen 3-1 stopte, heb ik met Peter en Paul aan een nieuw project genaamd TCS gewerkt, maar wegens een gebrek aan tijd hebben we dat niet lang volgehouden. In 2016 zijn Peter en ik weer wat muziek gaan maken onder de naam Van Pi en later met Lilian Hak onder de naam LHISPR.
Meer over 3-1 en andere muziekprojecten

310k
Na een aantal zelf-geïnitieerde projecten en wat VJ-optredens gingen Paul Rickus en ik in april 2003 officieel van start als ontwerpbureau 310k. Naast de tot dan toe gebruikelijke drukwerk opdrachten zoals posters, flyers, platenhoezen, huisstijlen (logo + briefpapier en visitekaartjes), magazines en boeken, hebben we vanaf het begin een zeer multidisciplinaire insteek gehad. Het liefst werkten we aan projecten waarin we drukwerk konden combineren met online- en videocontent.
In de twintig jaar die we samen onder de naam 310k hebben gewerkt, hebben we veel verschillende culturele en commerciële opdrachten gehad. Dit was een mooie tijd waarin we veel hebben geleerd, veel van onze ambities hebben waargemaakt en veel plezier hebben gehad. 310k was zoals we het zelf altijd noemden pure magik. In 2023 zijn we na exact twintig jaar samenwerken gestopt. Tijd voor wat nieuws, een nieuwe richting, nieuwe doelen en nieuwe ambities. We delen nog steeds een studio, maar zijn nu beiden werkzaam onder een eigen naam.
Meer over 310k

Basserk
Eind 2005 besloten Peter Rutten, Paul Rickus en ikzelf om de muziek van onze electropunk band 3-1 uit te brengen op een eigen platenlabel genaamd Basserk Records. Onze eerste EP, ‘Don’t Destroy,’ werd op vinyl geperst in een oplage van 500 stuks. Tot onze verbazing werden al die platen vrij snel verkocht. Dat stemde optimistisch dus niet snel daarna volgden meer releases. We begonnen met electropunk en electro, maar niet lang daarna besloten we ook muziek uit te brengen die onder andere genres valt. Dat ging van electro tot techno, ambient, bass, future beats, breaks, enzovoorts. We wilden ons niet tot één genre beperken. Zolang het maar rauw en energiek was.
Ondanks wat kleine succesjes en de aanwezige potentie om er iets ‘groots’ van te maken is en blijft Basserk een ‘klein’ label. We hebben helaas de tijd en middelen niet om het groter aan te pakken. Basserk bestaat nog steeds omdat we van muziek houden en het leuk vinden om jonge, getalenteerde makers op weg te helpen.
Meer over Basserk

Abnormal Data Processing
Abnormal Data Processing is een kleine, onafhankelijke uitgeverij die ik in 2011 heb opgezet om zelf (en in samenwerking) geïnitieerde projecten uit te kunnen geven. Als grafisch ontwerper heb ik altijd een liefde gehad voor boeken en ander speciaal drukwerk. De digitale wereld is natuurlijk fantastisch met al haar multimediale/interactieve opties en grote bereik, maar mist het fysieke element. Het mooie aan drukwerk zit hem in de details. De keuze van het papier, het formaat, de bindwijze, de druktechniek, de inkt, de omslag en natuurlijk het ontwerp. Het fysieke stukje en zelfs de geur van vers drukwerk maken het nog steeds zeer de moeite waard om ‘ouderwets’ te drukken.
Meer over ADP

Amsterdam Alternative
Amsterdam Alternative is in het voorjaar van 2015 ontstaan als collectief van niet-commerciële, (sub)culturele vrijplaatsen in Amsterdam. Ons eerste doel was het oprichten van een nieuw, solidair netwerk om de overgebleven vrijplaatsen van Amsterdam met elkaar te verbinden en, indien nodig, te helpen.
Na een aantal bijeenkomsten opperde ik als grafisch ontwerper het idee om gezamenlijk een gratis krant te maken waarin we zowel onze programmering als achtergrondartikelen konden delen om de stem van de ‘underground’ te versterken.
Naast de krant organiseren we (met een grote groep vrijwilligers) ook publieke discussies, docu/film screenings, het AADE, podcast opnames en de AA Academy. Dat doen we op verschillende locaties in de stad, maar sinds begin 2023 voornamelijk in de Ventilator cinema/bar in de OT301. Om nieuwe vrijplaatsen in Amsterdam te realiseren hebben we Vrij Beton geïnitieerd en daarna een zeer uitgebreide modulaire webdocu over collectief eigendom gemaakt.
Ik ben als een van de mede-oprichters nog steeds nauw betrokken bij AA. Niet alleen als ontwerper van de krant, website, events, Vrij Beton en de webdocu, maar ook als coördinator, verbinder en drijvende kracht.
Meer over Amsterdam Alternative

Schrijven
Ik weet niet meer precies sinds wanneer of waarom, maar de liefde voor verhalen en boeken is al bij me sinds mijn jonge jaren. Die fascinatie voor het gedrukte boek is tweeledig. Aan de ene kant is er de ontwerper in mij die houdt van het ambacht van boeken maken: het bezig zijn met de vorm, het papier, de inkt, de bindwijze en de fysieke ervaring die een boek met zich meebrengt. Aan de andere kant is er het inhoudelijke stuk: het verhaal. Woorden nemen je mee op avontuur, verschaffen inzichten, wekken de interesse en bepalen voor een groot deel hoe anderen over iets of iemand denken. Onze samenleving is voor een groot gedeelte gebouwd op verhalen.
De drang om te schrijven ontstond pas op de kunstacademie, maar de dingen die ik daar heb geschreven hebben het daglicht nooit gezien. In mijn boek Archivo De Pivo (2011) staan mijn eerste schrijfsels, maar die zijn volledig ondergeschikt aan het visuele karakter van het boek. Pas toen ik in 2015 met een aantal anderen Amsterdam Alternative oprichtte en we met de krant aan de slag gingen, besloot ik om echt voor publicatie te schrijven. Ik heb intussen heel wat artikelen geschreven en doe dat met veel plezier, maar besef tegelijkertijd dat ik nog veel moet leren.
Meer over mijn schrijfwerk

Vrij Beton
In januari 2019 lanceerden we tijdens een publieke discussie in het Vrijpaleis het plan om onder de vlag van Amsterdam Alternative te strijden voor nieuwe vrije ruimte. Permanente vrije ruimte in collectief eigendom. Het toen nog naamloze project werd enthousiast ontvangen en kreeg enkele maanden later de naam ‘Vrij Beton.’
Het project wordt nog steeds heel enthousiast ontvangen, maar tot op heden is het nog niet gelukt een eerste Vrij Beton vrijplaats in Amsterdam te realiseren. Dat is op zich niet verrassend, want het veroveren van vastgoed/ruimte is niet eenvoudig in een stad waar ruimte erg schaars is en de prijzen extreem hoog.
Meer over Vrij Beton

Webdocu
Na een on- en offlinecampagne om Vrij Beton bij een groot publiek te introduceren, organiseerde ik een aantal publieke discussies om geïnteresseerden en nieuwsgierigen bij dit ambitieuze project te betrekken. Al vrij snel merkte ik dat veel mensen helemaal niet wisten hoe collectief eigendom werkt en het vaak verwarde met het communisme. In plaats van stoïcijns door te gaan met Vrij Beton, besloot een stapje terug te doen en eerst een fundament in de vorm van een archief of kennisbank te creëren. Een plek waar ik mensen naar kon verwijzen als bleek dat ze weinig kennis hadden over het collectief eigendom. Omdat er zoveel mooie verhalen en voorbeelden zijn besloot ik er een uitbreidbare webdocu van te maken. Een project waarin video, audio, fotografie en tekst gecombineerd worden om kennis te bundelen en gratis beschikbaar te stellen voor een groot publiek. De webdocu staat sinds begin 2024 online op www.collectiefeigendom.nl.
Meer over de webdocu

Workshops en presentaties
De afwisseling tussen verschillende projecten en rollen is uitdagend. Het geeft me veel voldoening en energie. Deze hybride vorm is in de loop der tijd ontstaan doordat ik mijn praktijk als ontwerper altijd gecombineerd heb met zelf-geïnitieerde, autonome projecten en collectieve, niet-commerciële projecten zoals de OT301, Amsterdam Alternative, Vrij Beton en de webdocu over collectief eigendom. Door die diversiteit in activiteiten ben ik niet alleen een ervaren ontwerper/maker, maar heb ik ook veel ervaring met het organiseren in collectieve, horizontale structuren.
De laatste jaren deel ik mijn kennis en ervaring regelmatig door het geven van presentaties, lezingen en workshops. Afhankelijk van de plek, thema en setting vertel ik over onderwerpen als ontwerp/creativiteit, vrijplaatsen, zelforganisatie, zelfbeheer, initiatief nemen, collectiviteit, ondernemen, solidariteit, activisme en collectief eigendom. Voor elke presentatie of workshop pas ik de inhoud aan, al naar gelang de gewenste focus.
Meer over workshops en presentaties

Toekomst
Wat de toekomst precies gaat brengen weet ik niet, maar ik hoop nog lang door te kunnen gaan met ontwerpen, organiseren, initiëren, schrijven en alle andere dingen die ik met veel plezier doe. Ik hoop dat er nog veel betekenisvolle zelf-geïnitieerde projecten, samenwerkingen en opdrachten zullen volgen. Tegelijkertijd wil ik blijven experimenteren, leren en nadenken over de rol van mijn werk binnen het grote geheel. De rol van de ontwerper die mooi maakt wat achter de façade lelijk of slecht is, is in ieder geval niet de mijne. Ik wil alleen nog maar werken voor organisaties, merken, bedrijven en mensen die verder denken dan hun eigen portemonnee en bereid zijn zich in te zetten voor een hoopvolle, gezonde, rechtvaardige toekomst voor iedereen.

 

3-1 // TCS // Van Pi // LHISPR

Muziekprojecten
Toen in 1996 Rebirth RB-338 werd uitgebracht, kwam ik voor het eerst in aanraking met het maken van muziek. Op mijn studentenkamer in Maastricht zat ik regelmatig tot diep in de nacht achter mijn computer te experimenteren met beats en synths. Ik wist weinig tot niks van muziek maken en werkte puur vanuit intuïtie en gevoel. Luisteren, proberen, luisteren, proberen, uren aan een stuk door, als in een soort trance.
Toen ik in 1998 in het gekraakte OLVG ziekenhuis in Amsterdam-Oost woonde, begon het maken van muziek wat serieuzere vormen aan te nemen en richtte ik samen met Peter Rutten de band 3-1 op. In het begin maakten we nogal abstracte, vage, onvoorspelbare noize, maar naarmate we meer leerden werden onze tracks beter. Van Rebirth gingen we over tot Reason, Logic en Abbleton, maar naast software kwam er ook steeds meer hardware de studio in. Zo belandden de Korg Electribe, Polysix, Roland 505, MPC, Microkorg en vele andere drumcomputers, samplers en workstations in onze studio.
Uiteindelijk hebben we met 3-1 tot 2010 gespeeld en honderden liveoptredens gedaan in zowel binnen- en buitenland. Toen we met 3-1 stopten hebben we een tijdje gewerkt aan een nieuw project genaamd TCS, maar dat heeft niet heel lang geduurd. In 2016 zijn Peter en ik weer wat muziek gaan maken onder de naam Van Pi en later samen met Lilian Hak onder de naam LHISPR.
Hieronder een overzicht van de muzikale samenwerkingen waar ik jarenlang met mijn vrienden met veel plezier aan heb gewerkt.

LHISPR (2018-2019)

LHISPR is in 2017 ontstaan als muzikale samenwerking tussen Lilian Hak (LH), Ivo Schmetz (IS) en Peter Rutten (PR). Deze samenwerking is eigenlijk bij toeval ontstaan nadat Lilian me opbelde omdat ze een paar frisse oren nodig had om wat tracks te beluisteren. Ik weet niet eens meer precies hoe alles gelopen is, maar op een gegeven moment zaten we samen met Peter in de studio in de OT301 en zijn we samen aan de tracks van Lilian en wat andere nieuwe ideeën gaan werken. Na een aantal studiosessies kwam daar een eerste EP met twee tracks uit. Later volgden nog twee andere EP’s en daarna stopte de samenwerking weer omdat we allemaal nogal druk waren met andere projecten.
De muziek van LHISPR kan het best worden omschreven als electronica, beats, ambient en vocals die worden gecombineerd tot een eclectisch doch samenhangend geheel. Bij elke EP verscheen ook een video waarin ik de muzikale sfeer op vrij abstracte manier naar beeld probeerde te vertalen.

Facebook // Instagram // Soundcloud

Releases:

Set-Roller
(2019) - Basserk records // EP, 2 tracks - digital only
Listen op Spotify // Soundcloud // Bandcamp

Déja Vu Remixes (2018) - Basserk records // EP, 3 tracks - digital only
With remixes from: Chagall, T.Raumschmiere, LHISPR
Listen op Spotify // Soundcloud

Hypnotic (2018) - Eigen beheer // EP, 2 tracks - digital only
Listen op Spotify // Soundcloud

 
 
 
 

Van Pi (2014-2016)

Na de wilde, chaotische, 3-1 electropunk jaren startten Peter en ik in 2014 Van Pi om rustige, electronische luistermuziek te maken. Deze sound bevindt zich op het snijvlak tussen experimenteel en toegankelijk. Geen muziek voor de dansvloer, maar luistermuziek met een licht filmisch/visueel karakter. We wilden muziek maken die we zelf graag luisterden, maar we deden het vooral ook omdat we graag samen in de studio muziek maakten. Er was geen ambitie om ooit met Van Pi op te treden.
Na een aantal schetsen besloten we dat we voor sommige tracks vocals wilden. Rustige, warme stemmen die goed bij de sfeer van de muziek pasten. Bij de eerste track, ‘Dreamroof,’ werden de vocals gedaan door Anna Speller. Daarna volgden een aantal instrumentale tracks en wat remixes om in 2015 de track ‘Cards’ met Chagall te maken. Zo werkten we van track naar track en zodra we tevreden waren maakte ik bij de tracks een no-budget videoclip. Dat werd dan gereleased en daarna gingen we vrolijk verder met de volgende.
Bijna alle tracks van Van Pi zijn uitgekomen op ons eigen Basserk platenlabel.
Sinds 2016 hebben we helaas geen nieuwe Van Pi tracks meer gemaakt wegens een gebrek aan tijd, maar wellicht dat er in de toekomst nog wel iets nieuws uitkomt want we zijn officieel nooit met het project gestopt : )

Releases:

Decay (2016) - Basserk records // On Bleeps Beats & Bass #1 compilation 
Listen/download op Spotify // Soundcloud // Bandcamp

Cards (2015) - Basserk records // EP, 4 tracks - digital only
Feat. Changall // With remixes from: Skynjun, Gissi
Listen op Spotify // Soundcloud // Bandcamp

Human-Nature (2014) - Basserk records // EP, 2 tracks - digital only
Listen op Spotify // Soundcloud // Bandcamp

The Fear (Lily Allen Remixed) (2014) - Free Download // 1 track
Listen/download op Soundcloud

Dreamroof (2014) - Basserk records // EP, 5 tracks - digital only
Feat. Anna Speller // With remixes from: Kratos Himself, Hamertje Tik, Auxiliary tha Masterfader
Listen op Spotify // Soundcloud

Sold (Gosto remixed) (2015) - On Sold remix EP
Listen/download op Soundcloud // Bandcamp

Videos

 
 
 
 
 
 
 
 

TCS (2010)

‘TCS’ staat voor Three Curious Shapes of Triangle Circle Square.
Het project ontstond bij toeval. Nadat we net waren gestopt met 3-1, werden we door David van ROJO gevraagd om een week naar São Paulo te komen om met een groep kunstenaars te werken aan een tentoonstelling (met performances en optredens) in Museum of Image and Sound (MIS). Een kans die we natuurlijk niet aan ons voorbij wilde laten gaan en daarom richtten Peter, Paul en ik in allerijl een nieuw project op met de naam TCS. 
Voor ons vertrek naar Brazilië hebben we hier in Amsterdam een deel van de muziek en video’s voorbereid om vervolgens daar in het museum in São Paulo alles af te maken en op te treden.
Een fantastische week samen met Lucy McRae, Yusk, Bernhard Fleischmann, David Quayola, Anna Taratiel, Lotje Sodderland en andere kunstenaars en muzikanten.

 
 

3-1 (1999-2010)

Stuiterende electropunk met een waanzinnige live show.

De naam 3-1 is afgeleid van drie-eenheid of zelfs ‘De Heilige Drie-eenheid’ en kwam voort uit de ambitie om samen met mijn vrienden Peter en Jos na de kunstacademie een kunstcollectief te starten. Een collectief om samen te werken aan muziek, kunst, video en grafische projecten. Dat collectief, met Jos en Peter, is er nooit gekomen - omdat Jos na de academie naar Antwerpen verhuisde en Peter en ik naar Amsterdam - maar er kwam wel iets anders uit voort. Toen Peter en ik (en anderen) in 1998-1999 in het gekraakte OLVG ziekhuis in Amsterdam-Oost woonden hadden we opeens de ruimte en tijd om ons op de muziek te storten en zelf feestjes te organiseren. Ik was begonnen met het maken van muziek op mijn computer, maar al snel kwamen daar een Korg sampler, een Polysix en wat andere apparaten bij. De eerste optredens waren nogal experimentele, noizy sets in kraakpanden in Amsterdam en Maastricht. Het stelde muzikaal gezien niet zoveel voor, maar ons enthousiasme werkte aanstekelijk en zo kwamen er steeds weer nieuwe optredens bij. In 1999 werd het OLVG ontruimd en kraakten we met een groep kunstenaars de oude filmacademie van Amsterdam (OT301). Dat werd onze nieuwe thuisbasis om te repeteren, maar ook om op te treden. Onze muziek was intussen geëvolueerd van noize naar een eclectische mix van jungle, electro, techno en andere weirde electronica. Een stijl die we zelf hadden omgedoopt tot ‘Pistol Pop’.


Peter en ik waren intussen niet meer met z’n tweeën, want in het OLVG had grafisch ontwerper Paul zich bij ons aangesloten om samen aan de video’s te werken die we tijdens de optredens afspeelden. Naast Paul sloten ook de muzikanten Jaap, Raymond en Sanne, en performers Eline, Saar, Hannah, Anne en Krul zich aan om mee te doen met de optredens die steeds wilder en gekker werden. In de jaren die volgden nam het aantal optredens toe en opeens werden we niet alleen meer gevraagd door kraakpanden, maar ook door de gevestigde podia zoals de Paradiso en Melkweg, musea, galerieën en verschillende festivals in binnen- en buitenland (Duitsland, Frankrijk, België, Spanje, Polen, Amerika, en Japan). En zo kwam het dat we bijna elk weekend in ons afgeragde Volkswagen-busje stapten om naar een of twee verschillende optredens te rijden.
Naast de vele optredens werden er natuurlijk ook opnames gemaakt. De eerste paar albums werden in eigen beheer uitgebracht en later ging alles via het door ons zelf opgerichte Basserk Records. Gek genoeg is het ons nooit helemaal gelukt om de energie van een liveoptreden om te zetten naar een album of EP. Het klonk meestal wel oké, maar toch had ik altijd het gevoel dat er live iets extra’s gebeurde, waardoor de muziek een nieuwe dimensie kreeg en anders werd ervaren.

 
 
 
 
 

Releases

13 Horrible remixes (2009) - Basserk records // Album, 13 tracks on CD
Listen op Spotify // Soundcloud // Bandcamp

Take a picture (2007) - Basserk records // EP, 5 tracks on 12" (vinyl)
Listen op Spotify // Soundcloud // Bandcamp

Don’t destroy (2005) - Basserk records // EP, 4 tracks on 12" (vinyl)
Listen op Spotify // Soundcloud // Bandcamp

3 Floors above cracksounds (2005) - Basserk records // Album, 9 tracks on CD
Listen op Spotify // Soundcloud 

Johnny Weissmuller ist tod (2004) - Uitgebracht in eigen beheer // Album, 9 tracks on CD
Listen op Spotify // Soundcloud 

Pistol Pop (2003) - Uitgebracht in eigen beheer // Album, 9 tracks on CD

How nice to be together (2002) - Uitgebracht in eigen beheer // Album, 9 tracks on CD


Releases on compilation CD’s & DVD’s:

Haha remix on ‘Some Tunes 2 CD’ (2009), Basserk records - Soundcloud // Bandcamp // Spotify
Yeah girl remix on ‘5 Year Rebelbass CD’ (2008), Rebelbass
Gold on ‘Some Tunes CD’ (2006), Basserk records - Soundcoud // Bandcamp
TV Chicks on ‘Subbacultcha CD’ (2004), Rara Records
Doing Time on ‘Oddpop CD’ (2004)
In the dark on ‘3 Year Rebelbass CD’ (2006), Rebelbass
Johnny Weissmuller on ‘Mind the Gap No. 52 CD’ (2004), Gonzo Circus
You will never find me on ‘Best of Submarine channel’ DVD (2006), Submarine
Dark Howling on ‘DotMov Festival DVD’ (2004), DotMov / IdN (Japan)
Dark Howling on ‘Visual Music 2 DVD’ (2004), NoTV
Dark Howling on ‘Dabens Billaga DVD’ (2004), RUGA (Barcelona)
TV Chicks on ‘IdN Magazine DVD’ (2004), IdN (Hong Kong)
You will never find me on ‘IdN Magazine DVD’ (2004), IdN (Hong Kong)

 
 
 
 
 
 

Live optredens
We hebben honderden live opgetreden in binnen- en buitenland. Hieronder een lijst met clubs, kraakpanden, musea en festivals waar we zoal gespeeld hebben.

DOUR festival, Dour, (BE) // Robodock festival, ADM, Amsterdam // Fusion festival, Lärz (DE) // Ososphere festival, Strasbourg, (FR) // Paradiso, Amsterdam // Electroni[K] festival, Rennes (FR) // Ruff Club, Annex, New York (USA) // Batofar, Paris (FR) // MTV club cinema, Club 11, Amsterdam // Stedelijk museum, Amsterdam // Milk club, Tokyo (JAP) // Do-core, Osaka (JAP) // Club wagon, Wrocklav (POL) // Superdeluxe club, Tokyo (JAP) // Le printemps de bourges, Bourges (FR) // La Malterie, Lille (FR) // La lune des pirates, Amiens (FR) // Counter culture festival, Utrecht // Golden Gate, Berlin (D) // NBI, Berlin (D) // Domus artium 2002 museum, Salamanca (E) // 5 Days Off, Amsterdam // Metropolis festival, Rotterdam // Warhol, Groningen (NL) // The Flying Duck, Glasgow (UK) // Solar festival, Roermond (NL) // Doornroosje, Nijmegen (NL) // Gaslab, Eindhoven (NL) // Gogbot festival, Enschede (NL) // Stroomhuisje, Eindhoven (NL) // AC de Noodzaak, Gent (BE) // Club Maria, Berlin (D) // Transformatorhuis, A’dam // Flower, Tokyo (JAP) // Seco, Tokyo (JAP) // Maison Folie Moulins, Lille (FR) // Midway, New York (USA) // Waterfront, Rotterdam // Hafenklang, Hamburg (D) // Designmai, Kunstfabrik, Berlin (D) // Queensday, Eindhoven // ADM festival, Amsterdam // TNO, Zeist // Perron 55, Venlo // ACU, Utrecht // Club 8, Amsterdam // Desmet, Amsterdam // Legalize street parade, Amsterdam // 013, Tilburg // De Rechter, Eindhoven // The factory, Den Bosch // Nighttown, Rotterdam // Nighttown, Rotterdam // Le confort Moderne, Poitiers (FR) // Ipanema, Maastricht // La ferme d'en haut, Villeneuve d'ascq (FR) // Popcentrale, Dordrecht // Lighthouseboat, Amsterdam // W2, Den Bosch // Subbacultcha, Amsterdam // Stadsschouwburg, Amsterdam // Studio 80, Amsterdam // OT301 Amsterdam // La maison folie de Wzs, Lille (FR) // Test-portal, NDSM, Amsterdam // Intro club, Wroclaw (POL) // Ke-jos-the-at-er, Wroclaw (POL) // Villa Friekens, Amsterdam // Kiosk, Lille (FR) // Sugar factory, Amsterdam // Trianon, Nijmegen // Les Volcaniques de Mars, Clermont Ferrand (FR) // Extrema beautifull, Veldhoven // Le Grand Mix, Tourcoin (FR) // Pakhuis Afrika, Amsterdam // Reject festival, rotterdam // Winston, amsterdam // Olympisch Stadion A’dam // Melkweg, Amsterdam // Mercurius, Amsterdam // World wide video festival, 11, Amsterdam // Fete de la musique, Lille, (FR) // Wilhelmina Pakhuis, Amsterdam // Cafe zondag, Maastricht // Parkhof, Alkmaar // OCCII, Amsterdam // FFWD Festival, rotterdam // Atak, Enschede // LVC, Leiden // Toon festival, Haarlem // Ravage festival, Amsterdam // Amuse, Amsterdam // Bitterzoet, Amsterdam // Backstage, Maastricht // Het voorbeeld, Amsterdam // Paradiso, Amsterdam // Leisure resort, Duiven // De Blauwe Aanslag, Den Haag // Het parcours, Maastricht // Kultuurhuis bosch, Arnhem // ////Pakt, Amsterdam // Kriterion, Amsterdam // Calypso, Rotterdam // Het Paard, Den Haag // Tivoli, Utrecht // Stubnitz, Amsterdam // Supperclub, Amsterdam // Mazzo, Amsterdam // Simplon, Groningen // Loss theater, Maastricht // Wormsalon, Rotterdam // Radio patapoe, Amsterdam // Kerosine festival, Genk (BE) // OLVG squat, Amsterdam