Muziekprojecten
Toen in 1996 Rebirth RB-338 werd uitgebracht, kwam ik voor het eerst in aanraking met het maken van muziek. Op mijn studentenkamer in Maastricht zat ik regelmatig tot diep in de nacht achter mijn computer te experimenteren met beats en synths. Ik wist weinig tot niks van muziek maken en werkte puur vanuit intuïtie en gevoel. Luisteren, proberen, luisteren, proberen, uren aan een stuk door, als in een soort trance.
Toen ik in 1998 in het gekraakte OLVG ziekenhuis in Amsterdam-Oost woonde, begon het maken van muziek wat serieuzere vormen aan te nemen en richtte ik samen met Peter Rutten de band 3-1 op. In het begin maakten we nogal abstracte, vage, onvoorspelbare noize, maar naarmate we meer leerden werden onze tracks beter. Van Rebirth gingen we over tot Reason, Logic en Abbleton, maar naast software kwam er ook steeds meer hardware de studio in. Zo belandden de Korg Electribe, Polysix, Roland 505, MPC, Microkorg en vele andere drumcomputers, samplers en workstations in onze studio.
Uiteindelijk hebben we met 3-1 tot 2010 gespeeld en honderden liveoptredens gedaan in zowel binnen- en buitenland. Toen we met 3-1 stopten hebben we een tijdje gewerkt aan een nieuw project genaamd TCS, maar dat heeft niet heel lang geduurd. In 2016 zijn Peter en ik weer wat muziek gaan maken onder de naam Van Pi en later samen met Lilian Hak onder de naam LHISPR.
Hieronder een overzicht van de muzikale samenwerkingen waar ik jarenlang met mijn vrienden met veel plezier aan heb gewerkt.
LHISPR (2018-2019)
LHISPR is in 2017 ontstaan als muzikale samenwerking tussen Lilian Hak (LH), Ivo Schmetz (IS) en Peter Rutten (PR). Deze samenwerking is eigenlijk bij toeval ontstaan nadat Lilian me opbelde omdat ze een paar frisse oren nodig had om wat tracks te beluisteren. Ik weet niet eens meer precies hoe alles gelopen is, maar op een gegeven moment zaten we samen met Peter in de studio in de OT301 en zijn we samen aan de tracks van Lilian en wat andere nieuwe ideeën gaan werken. Na een aantal studiosessies kwam daar een eerste EP met twee tracks uit. Later volgden nog twee andere EP’s en daarna stopte de samenwerking weer omdat we allemaal nogal druk waren met andere projecten.
De muziek van LHISPR kan het best worden omschreven als electronica, beats, ambient en vocals die worden gecombineerd tot een eclectisch doch samenhangend geheel. Bij elke EP verscheen ook een video waarin ik de muzikale sfeer op vrij abstracte manier naar beeld probeerde te vertalen.
Facebook // Instagram // Soundcloud
Releases:
Set-Roller (2019) - Basserk records // EP, 2 tracks - digital only
Listen op Spotify // Soundcloud // Bandcamp
Déja Vu Remixes (2018) - Basserk records // EP, 3 tracks - digital only
With remixes from: Chagall, T.Raumschmiere, LHISPR
Listen op Spotify // Soundcloud
Hypnotic (2018) - Eigen beheer // EP, 2 tracks - digital only
Listen op Spotify // Soundcloud
Van Pi (2014-2016)
Na de wilde, chaotische, 3-1 electropunk jaren startten Peter en ik in 2014 Van Pi om rustige, electronische luistermuziek te maken. Deze sound bevindt zich op het snijvlak tussen experimenteel en toegankelijk. Geen muziek voor de dansvloer, maar luistermuziek met een licht filmisch/visueel karakter. We wilden muziek maken die we zelf graag luisterden, maar we deden het vooral ook omdat we graag samen in de studio muziek maakten. Er was geen ambitie om ooit met Van Pi op te treden.
Na een aantal schetsen besloten we dat we voor sommige tracks vocals wilden. Rustige, warme stemmen die goed bij de sfeer van de muziek pasten. Bij de eerste track, ‘Dreamroof,’ werden de vocals gedaan door Anna Speller. Daarna volgden een aantal instrumentale tracks en wat remixes om in 2015 de track ‘Cards’ met Chagall te maken. Zo werkten we van track naar track en zodra we tevreden waren maakte ik bij de tracks een no-budget videoclip. Dat werd dan gereleased en daarna gingen we vrolijk verder met de volgende.
Bijna alle tracks van Van Pi zijn uitgekomen op ons eigen Basserk platenlabel.
Sinds 2016 hebben we helaas geen nieuwe Van Pi tracks meer gemaakt wegens een gebrek aan tijd, maar wellicht dat er in de toekomst nog wel iets nieuws uitkomt want we zijn officieel nooit met het project gestopt : )
Releases:
Decay (2016) - Basserk records // On Bleeps Beats & Bass #1 compilation
Listen/download op Spotify // Soundcloud // Bandcamp
Cards (2015) - Basserk records // EP, 4 tracks - digital only
Feat. Changall // With remixes from: Skynjun, Gissi
Listen op Spotify // Soundcloud // Bandcamp
Human-Nature (2014) - Basserk records // EP, 2 tracks - digital only
Listen op Spotify // Soundcloud // Bandcamp
The Fear (Lily Allen Remixed) (2014) - Free Download // 1 track
Listen/download op Soundcloud
Dreamroof (2014) - Basserk records // EP, 5 tracks - digital only
Feat. Anna Speller // With remixes from: Kratos Himself, Hamertje Tik, Auxiliary tha Masterfader
Listen op Spotify // Soundcloud
Sold (Gosto remixed) (2015) - On Sold remix EP
Listen/download op Soundcloud // Bandcamp
Videos
TCS (2010)
‘TCS’ staat voor Three Curious Shapes of Triangle Circle Square.
Het project ontstond bij toeval. Nadat we net waren gestopt met 3-1, werden we door David van ROJO gevraagd om een week naar São Paulo te komen om met een groep kunstenaars te werken aan een tentoonstelling (met performances en optredens) in Museum of Image and Sound (MIS). Een kans die we natuurlijk niet aan ons voorbij wilde laten gaan en daarom richtten Peter, Paul en ik in allerijl een nieuw project op met de naam TCS.
Voor ons vertrek naar Brazilië hebben we hier in Amsterdam een deel van de muziek en video’s voorbereid om vervolgens daar in het museum in São Paulo alles af te maken en op te treden.
Een fantastische week samen met Lucy McRae, Yusk, Bernhard Fleischmann, David Quayola, Anna Taratiel, Lotje Sodderland en andere kunstenaars en muzikanten.
3-1 (1999-2010)
Stuiterende electropunk met een waanzinnige live show.
De naam 3-1 is afgeleid van drie-eenheid of zelfs ‘De Heilige Drie-eenheid’ en kwam voort uit de ambitie om samen met mijn vrienden Peter en Jos na de kunstacademie een kunstcollectief te starten. Een collectief om samen te werken aan muziek, kunst, video en grafische projecten. Dat collectief, met Jos en Peter, is er nooit gekomen - omdat Jos na de academie naar Antwerpen verhuisde en Peter en ik naar Amsterdam - maar er kwam wel iets anders uit voort. Toen Peter en ik (en anderen) in 1998-1999 in het gekraakte OLVG ziekhuis in Amsterdam-Oost woonden hadden we opeens de ruimte en tijd om ons op de muziek te storten en zelf feestjes te organiseren. Ik was begonnen met het maken van muziek op mijn computer, maar al snel kwamen daar een Korg sampler, een Polysix en wat andere apparaten bij. De eerste optredens waren nogal experimentele, noizy sets in kraakpanden in Amsterdam en Maastricht. Het stelde muzikaal gezien niet zoveel voor, maar ons enthousiasme werkte aanstekelijk en zo kwamen er steeds weer nieuwe optredens bij. In 1999 werd het OLVG ontruimd en kraakten we met een groep kunstenaars de oude filmacademie van Amsterdam (OT301). Dat werd onze nieuwe thuisbasis om te repeteren, maar ook om op te treden. Onze muziek was intussen geëvolueerd van noize naar een eclectische mix van jungle, electro, techno en andere weirde electronica. Een stijl die we zelf hadden omgedoopt tot ‘Pistol Pop’.
Peter en ik waren intussen niet meer met z’n tweeën, want in het OLVG had grafisch ontwerper Paul zich bij ons aangesloten om samen aan de video’s te werken die we tijdens de optredens afspeelden. Naast Paul sloten ook de muzikanten Jaap, Raymond en Sanne, en performers Eline, Saar, Hannah, Anne en Krul zich aan om mee te doen met de optredens die steeds wilder en gekker werden. In de jaren die volgden nam het aantal optredens toe en opeens werden we niet alleen meer gevraagd door kraakpanden, maar ook door de gevestigde podia zoals de Paradiso en Melkweg, musea, galerieën en verschillende festivals in binnen- en buitenland (Duitsland, Frankrijk, België, Spanje, Polen, Amerika, en Japan). En zo kwam het dat we bijna elk weekend in ons afgeragde Volkswagen-busje stapten om naar een of twee verschillende optredens te rijden.
Naast de vele optredens werden er natuurlijk ook opnames gemaakt. De eerste paar albums werden in eigen beheer uitgebracht en later ging alles via het door ons zelf opgerichte Basserk Records. Gek genoeg is het ons nooit helemaal gelukt om de energie van een liveoptreden om te zetten naar een album of EP. Het klonk meestal wel oké, maar toch had ik altijd het gevoel dat er live iets extra’s gebeurde, waardoor de muziek een nieuwe dimensie kreeg en anders werd ervaren.
Releases
13 Horrible remixes (2009) - Basserk records // Album, 13 tracks on CD
Listen op Spotify // Soundcloud // Bandcamp
Take a picture (2007) - Basserk records // EP, 5 tracks on 12" (vinyl)
Listen op Spotify // Soundcloud // Bandcamp
Don’t destroy (2005) - Basserk records // EP, 4 tracks on 12" (vinyl)
Listen op Spotify // Soundcloud // Bandcamp
3 Floors above cracksounds (2005) - Basserk records // Album, 9 tracks on CD
Listen op Spotify // Soundcloud
Johnny Weissmuller ist tod (2004) - Uitgebracht in eigen beheer // Album, 9 tracks on CD
Listen op Spotify // Soundcloud
Pistol Pop (2003) - Uitgebracht in eigen beheer // Album, 9 tracks on CD
How nice to be together (2002) - Uitgebracht in eigen beheer // Album, 9 tracks on CD
Releases on compilation CD’s & DVD’s:
Haha remix on ‘Some Tunes 2 CD’ (2009), Basserk records - Soundcloud // Bandcamp // Spotify
Yeah girl remix on ‘5 Year Rebelbass CD’ (2008), Rebelbass
Gold on ‘Some Tunes CD’ (2006), Basserk records - Soundcoud // Bandcamp
TV Chicks on ‘Subbacultcha CD’ (2004), Rara Records
Doing Time on ‘Oddpop CD’ (2004)
In the dark on ‘3 Year Rebelbass CD’ (2006), Rebelbass
Johnny Weissmuller on ‘Mind the Gap No. 52 CD’ (2004), Gonzo Circus
You will never find me on ‘Best of Submarine channel’ DVD (2006), Submarine
Dark Howling on ‘DotMov Festival DVD’ (2004), DotMov / IdN (Japan)
Dark Howling on ‘Visual Music 2 DVD’ (2004), NoTV
Dark Howling on ‘Dabens Billaga DVD’ (2004), RUGA (Barcelona)
TV Chicks on ‘IdN Magazine DVD’ (2004), IdN (Hong Kong)
You will never find me on ‘IdN Magazine DVD’ (2004), IdN (Hong Kong)
Live optredens
We hebben honderden live opgetreden in binnen- en buitenland. Hieronder een lijst met clubs, kraakpanden, musea en festivals waar we zoal gespeeld hebben.
DOUR festival, Dour, (BE) // Robodock festival, ADM, Amsterdam // Fusion festival, Lärz (DE) // Ososphere festival, Strasbourg, (FR) // Paradiso, Amsterdam // Electroni[K] festival, Rennes (FR) // Ruff Club, Annex, New York (USA) // Batofar, Paris (FR) // MTV club cinema, Club 11, Amsterdam // Stedelijk museum, Amsterdam // Milk club, Tokyo (JAP) // Do-core, Osaka (JAP) // Club wagon, Wrocklav (POL) // Superdeluxe club, Tokyo (JAP) // Le printemps de bourges, Bourges (FR) // La Malterie, Lille (FR) // La lune des pirates, Amiens (FR) // Counter culture festival, Utrecht // Golden Gate, Berlin (D) // NBI, Berlin (D) // Domus artium 2002 museum, Salamanca (E) // 5 Days Off, Amsterdam // Metropolis festival, Rotterdam // Warhol, Groningen (NL) // The Flying Duck, Glasgow (UK) // Solar festival, Roermond (NL) // Doornroosje, Nijmegen (NL) // Gaslab, Eindhoven (NL) // Gogbot festival, Enschede (NL) // Stroomhuisje, Eindhoven (NL) // AC de Noodzaak, Gent (BE) // Club Maria, Berlin (D) // Transformatorhuis, A’dam // Flower, Tokyo (JAP) // Seco, Tokyo (JAP) // Maison Folie Moulins, Lille (FR) // Midway, New York (USA) // Waterfront, Rotterdam // Hafenklang, Hamburg (D) // Designmai, Kunstfabrik, Berlin (D) // Queensday, Eindhoven // ADM festival, Amsterdam // TNO, Zeist // Perron 55, Venlo // ACU, Utrecht // Club 8, Amsterdam // Desmet, Amsterdam // Legalize street parade, Amsterdam // 013, Tilburg // De Rechter, Eindhoven // The factory, Den Bosch // Nighttown, Rotterdam // Nighttown, Rotterdam // Le confort Moderne, Poitiers (FR) // Ipanema, Maastricht // La ferme d'en haut, Villeneuve d'ascq (FR) // Popcentrale, Dordrecht // Lighthouseboat, Amsterdam // W2, Den Bosch // Subbacultcha, Amsterdam // Stadsschouwburg, Amsterdam // Studio 80, Amsterdam // OT301 Amsterdam // La maison folie de Wzs, Lille (FR) // Test-portal, NDSM, Amsterdam // Intro club, Wroclaw (POL) // Ke-jos-the-at-er, Wroclaw (POL) // Villa Friekens, Amsterdam // Kiosk, Lille (FR) // Sugar factory, Amsterdam // Trianon, Nijmegen // Les Volcaniques de Mars, Clermont Ferrand (FR) // Extrema beautifull, Veldhoven // Le Grand Mix, Tourcoin (FR) // Pakhuis Afrika, Amsterdam // Reject festival, rotterdam // Winston, amsterdam // Olympisch Stadion A’dam // Melkweg, Amsterdam // Mercurius, Amsterdam // World wide video festival, 11, Amsterdam // Fete de la musique, Lille, (FR) // Wilhelmina Pakhuis, Amsterdam // Cafe zondag, Maastricht // Parkhof, Alkmaar // OCCII, Amsterdam // FFWD Festival, rotterdam // Atak, Enschede // LVC, Leiden // Toon festival, Haarlem // Ravage festival, Amsterdam // Amuse, Amsterdam // Bitterzoet, Amsterdam // Backstage, Maastricht // Het voorbeeld, Amsterdam // Paradiso, Amsterdam // Leisure resort, Duiven // De Blauwe Aanslag, Den Haag // Het parcours, Maastricht // Kultuurhuis bosch, Arnhem // ////Pakt, Amsterdam // Kriterion, Amsterdam // Calypso, Rotterdam // Het Paard, Den Haag // Tivoli, Utrecht // Stubnitz, Amsterdam // Supperclub, Amsterdam // Mazzo, Amsterdam // Simplon, Groningen // Loss theater, Maastricht // Wormsalon, Rotterdam // Radio patapoe, Amsterdam // Kerosine festival, Genk (BE) // OLVG squat, Amsterdam