Eclectisch diy platenlabel
Eind 2005 besloten Peter Rutten, Paul Rickus en ikzelf om de muziek van onze electropunk band 3-1 uit te brengen op een eigen platenlabel genaamd Basserk Records. Onze eerste EP, ‘Don’t Destroy,’ werd op vinyl geperst in oplage van 500 stuks. Tot onze verbazing werden al die platen vrij snel verkocht. Dat stemde optimistisch, dus niet snel daarna volgde de compilatie-CD, ‘Some Tunes #1,’ met een nieuwe 3-1 track en tracks van bevriende Nederlandse acts zoals Nobody Beats The Drum, Elle Bandita en Aux Raus en een aantal electro acts uit Berlijn.
Niet lang daarna volgden er meer releases. In het begin een paar per jaar omdat het persen van platen en/of Cd’s vrij kostbaar was. Na de overgang van fysiek naar digitaal ging het sneller en brachten we soms tot wel 25 releases per jaar uit.
We begonnen met electropunk en electro, maar al snel besloten we onszelf niet tot een genre te beperken en brachten we ook techno, ambient, bass, future beats, breaks en andere vage electronica uit. Als het maar rauw en energiek was.
Ondanks wat kleine succesjes en de aanwezige potentie om er iets ‘groots’ van te maken is en blijft Basserk een ‘klein’ label. We hebben helaas de tijd en middelen niet om het groter aan te pakken. Basserk bestaat omdat we van muziek houden en het leuk vinden om jonge, getalenteerde makers op weg te helpen. Eigenlijk zijn we precies die springplank geworden die we voor onze eigen band 3-1 ooit wilden zijn.
Releases (2005-nu)
Er zijn intussen zo’n 170 releases uitgekomen op Basserk Records. Meer dan 63 uur aan vette muziek van getalenteerde makers uit Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Engeland, Australië, enzovoorts.
De muziek is te luisteren via Bandcamp // Soundcloud // Spotify en andere online kanalen.
Naast onze liefde voor muziek speelde ook het visuele aspect altijd een grote rol bij Basserk. Voor mij als grafisch ontwerper was – zeker vroeger – het maken van een platenhoes een van de mooist denkbare opdrachten. Dat stukje (de magie van vinyl) is helaas in de loop der tijd verloren gegaan. Van vinyl gingen we over naar CD en daarna werd (bijna) alles digitaal. De eens zo magische platenhoes werd vervangen door pixels waardoor de relatie tussen de muziek en het artwork minder prominent is geworden. Gelukkig wordt er nog steeds vinyl geperst, maar voor Basserk was dat op een gegeven moment financieel niet meer haalbaar. Desondanks zijn we altijd aandacht blijven besteden aan het artwork en zijn we op een andere manieren gaan bedenken om het fysieke karakter van de platenhoes een beetje terug te brengen in het label (zie de Bleeps, Beats en Bass releases).
Al het artwork van Basserk is door onszelf gedaan (Ikzelf, Paul Rickus, Sven Franzen en Nol Cobben).
Bleeps Beats & Bass - Serie #01 (2016)
Ergens begin 2016 realiseerden we dat Basserk al bijna 10 jaar bestond en dat er iets bedacht moest worden om dat te vieren. Iets waarin alles samen kwam. Alle genres, kwaliteiten en passies. Een feest, een expositie en natuurlijk een speciale release. Die release (de 130ste van Basserk) werd een compilatie genaamd ‘Bleeps, Beats & Bass #01,’ met daarop 10 tracks in verschillende genres.
De artiesten op de compilatie zijn: Sjamsoedin, Doctr, Malvae, Nuaru, Van Pi, Boeboe X Subp Yao, Kuenta i Tambu, Levingtquatre en U Know The Drill.
Bij deze compilatie hoorde een serie van elf – door 310k – ontworpen artworks. Voor elke track een eigen artwork en voor de compilatie als geheel een artwork dat is samengesteld uit de 10 artworks van de losse tracks. Al deze artworks zijn op groot formaat gezeefdrukt met een speciale glow in the dark inkt. De prints die bij de afzonderlijke tracks horen zijn gedrukt in oplage van 25 stuks per print en het artwork van de compilatie in oplage van 50 stuks. De prints zijn na de release tentoongesteld in galerie Kallenbach en tijdens het ADE in de 4bid gallery in Amsterdam.
De artworks zijn ook allemaal omgezet naar low-budget maar mooie ‘experimentele’ animaties zoals we die kennen van Basserk. Allemaal anders maar duidelijk van 1 familie. Nu nog steeds prijkt het artwork in de vorm van een grote schildering op de poort van onze studio in Amsterdam Oud-West.
Bleeps Beats & Bass - Serie #02 (2019)
In 2019 brachten we het ‘Bleeps, Beats & Bass #02’ compilatiealbum en een bijbehorende QR-code truien uit. Op de compilatie staan 11 tracks die elk in de vorm van een eigen QR-code op de (zwarte of witte) trui genaaid zijn. De trui is daarmee niet alleen een kledingstuk, maar ook de fysieke vorm van het album geworden. Een draagbaar album.
Op de compilatie staan tracks van: Full Monty, Radio Parkplatz, Sjamsoedin, Xyloglotte, HuSo, LHISPR, KRAZ, Heart Space, Baptist, Tholyson en Maanwagen.
Luister het album via Spotify // Soundcloud // Bandcamp
Bleeps Beats & Bass - Serie #03 (2022)
In 2021 bestond Basserk 15 jaar, maar dat kon door de Coronapandemie niet echt gevierd worden. Van uitstel kwam zeker geen afstel en dus werd het jubileum een jaartje later alsnog met een knalfeest in de OT301 gevierd.
Naast een feestje werd er uiteraard ook een release uitgebracht. Een nieuwe compilatie, met hoe kan het ook anders: 15 tracks. De compilatie heet ‘Bleeps, Beats en Bass #03’ en is daarmee de derde in de reeks eclectische Bleeps, Beats & Bass compilaties.
Op het album staan o.a. tracks van Boeboe, Subp Yao, Space Exposure, KRAZ, Peerte Trunt, Matthew Antler, Frenquency en zelfs de band waarmee het ooit mee begonnen is, onze eigen 3-1.
Voor deze release werd samen met de Friekens Brouwerij in Amsterdam-Noord een speciaal bier gebrouwen. De zogenaamde Bass Activated Saison. Een bier dat tijdens het fermentatieproces werd doordrenkt met de klanken en geluidsgolven van alle muziek die we tot dat moment hadden uitgebracht. Gedurende 72 uur werd de muziek van Basserk op hoog volume in de brouwerij gedraaid. Zo hard dat de trillingen en bassen het gist in beweging brachten, hielden en daardoor de smaak van het bier te beïnvloeden.
Naast het bier is er ook een serie NFT’s gemaakt. Een alternatieve, digitale uitgave van het album met speciaal daarvoor gemaakte remixes van alle tracks. Deze werden eind mei gereleaset via Rcrdshp.com.
Dutch Bass
Om ons publiek beter te kunnen bereiken gingen we in 2013 de wildgroei van verschillende genres op ons label te lijf. We besloten de releases te rubriceren om het makkelijker te maken voor onze volgers. Alle electro, techno, fidget, acid en aanverwante muziek ging verder onder het kopje ‘Druk Beats’. De bass georiënteerde stijlen als future beats, trap, juke, tropical, global en footwork gingen verder onder de noemer ‘Dutch Bass.’ Alle down tempo, rustige luister electronica werd ondergebracht onder de naam ‘Domestic Bleeps.’ Heel overzichtelijk en georganiseerd (zo dachten we zelf). Alles kreeg een eigen logo, een eigen lijst op Soundcloud en soms zelfs zijn eigen feestjes. Het leek aanvankelijk behoorlijk goed te werken, want vooral de Dutch Bass sectie ging als een raket. Jonge artiesten als Boeboe, Subp Yao, Deon Custom, Frenquency en Fellow sloten zich aan bij Basserk en onze plays en volgers op Soundcloud schoten de lucht in.
Een aantal jaar hebben we Dutch Bass events georganiseerd in de OT301, Amsterdam Toren (voor de verbouwing), EKKO en verschillende andere locaties in Amsterdam en daarbuiten.
In 2016 bij de release van Bleeps, Beats & Bass zijn we weer gestopt met de onderverdeling van de genres en zijn we verdergegaan met de beschrijving: “Since 2006 Basserk Records has been a source for discovering Bleeps, Beats and Bass.” Het hokjesdenken was wellicht vanuit zakelijk en marketing oogpunt slimmer, maar paste toch niet zo goed bij ons als het ongrijpbare, onnavolgbare, eclectische karakter dat vanaf het begin al in onze eigen muziek zat.
Parties
Het runnen van een label zoals we dat deden, kostte niet heel veel geld. Toch moest er iets verdiend worden om het vinyl, de Cd’s en andere kosten te kunnen betalen. Die inkomsten kwamen in onze begin jaren vooral uit onze feesten in kraakpanden in en rondom Amsterdam en later de OT301, Bitterzoet, Paradiso, Stubnitz, Sugar Factory, Studio/k, en andere plekken. Er was nooit veel meer winst dan een paar honderd euro, maar dat was genoeg, we hadden niet veel nodig want we deden immers alles zelf, van mastering tot artwork, promotie en het verspreiden van de flyers.
De feestjes waren een bron van inkomsten, maar zeker ook een mogelijkheid om nieuw ontdekte artiesten aan het publiek te presenteren en nieuwe genres te introduceren. Het publiek vond meestal alles best als er maar een verhitte, wilde dansvloer was waarop werd gerookt, gedronken, gezweet, geknuffeld en gedanst.
Op onze feestjes speelden natuurlijk veel Basserk artiesten, maar ook (inter)nationale gasten zoals o.a.: Schlachthofbronx (DE), Stray (UK), Dismantle (UK), Torus (NL), Brutuzz (NL), Detroit Grand Pubahs (USA), Gtronic (BE), Roska (UK), Wolfgang Flur (Kraftwerk, DE) en Nid & Sancy (BE),